Dla rodziców- warto przeczytac

 
Jak zapobiegać płaskostopiu-praktyczne rady dla rodziców    

   
Prawidłowe podparcie stóp, jest ważne w każdym okresie życia, najbardziej jednak w pierwszych latach rozwoju dziecka. Zadbanie o to zapobiega pojawieniu się problemów zdrowotnych w przyszłości.
Podczas stania i chodzenia prawidłowo zbudowana stopa nie przylega w całości do podłoża. Jej wewnętrzna krawędź tworzy rodzaj sklepienia. Prawidłowe wysklepienie stopy jest możliwe dzięki pracy mięśni i więzadeł. Jeżeli są one niewydolne, sklepienie obniża się i stopa staje się płaska. Płaskostopie u dzieci do 4 roku życia traktowane jest jako fizjologiczne, zatem rodzice w tym okresie nie powinni się niepokoić. Płaskostopie występujące u dzieci powyżej 5 roku wymaga korekcji. Zaniedbane płaskostopie w okresie intensywnego wzrostu dziecka około 12-13 roku, może przynieść nieodwracalne skutki. Osoby dotknięte tą wadą narzekają na dotkliwe bóle nóg, opuchnięte kostki, ciężki kołyszący chód, stopy szybko się męczą, ich sprawność jest obniżona. Osoby te stawiają stopy lekko na zewnątrz. Stopa płaska powoduje nadwyrężenie mięśni i więzadeł łączących kości, które naciskają na stawy. W efekcie może dojść do zmian zwyrodnieniowych stawów, bolesnych zniekształceń i odcisków. Ze względu na częstość występowania, płaskostopie można traktować jako prawdziwą plagę.
Już od wczesnego dzieciństwa można wiele zrobić, aby stopy naszych dzieci rozwijały się prawidłowo .
Oto kilka praktycznych rad dla rodziców:
1.    Nie krępuj niemowlęcia ciasnymi śpiochami, rajstopami – zapewnij mu swobodę ruchów.
2.    Już małe dziecko pobudzaj do ćwiczeń, łaskocząc je w podeszwy stóp – odruchowo przykurczy wtedy paluszki.
3.    Postaw dłoń pod stópki dziecka – stawiając opór ich naciskowi.
4.    Nie przyspieszaj nauki chodzenia wkładając dziecko do chodzika, skraca się wówczas okres raczkowania. Maluch sam stanie na nogi, kiedy jego układ kostny będzie do tego gotowy.
5.    Nie pozwalaj dziecku siadać na podłodze z nogami podwiniętymi pod pupę. Pozycja taka sprzyja wykoślawieniu kolan.
6.    Zachęcaj dziecko w lecie do zabawy na bosaka na trawie, kamykach, piasku. To nie tylko świetna zabawa, ale również gimnastyka wzmacniająca mięśnie stóp.
7.    Nie pozwalaj dziecku, aby skakało w „gumę” i przez skakankę na asfalcie, zeskakiwało z trzepaka na betonowe podłoże.
8.    Zapobiegajmy otyłości u dzieci. Im większy ciężar, tym większą pracę muszą wykonać mięśnie stóp.
9.    Nie narażaj dziecka na długie stanie w bezruchu, zwłaszcza w rozkroku, to pozycja pogłębiająca koślawość kolan i płaskostopie, bowiem w pozycji tej sklepienia stóp są bardzo obciążone, a to sprzyja powstawaniu wady.
10.    Dzieciom, które umieją jeździć na rowerze, można ustawić siodełko odrobinę za wysoko. Konieczność sięgania do pedałów czubkami palców zmusza mięśnie stóp do treningu.
11.    Zapewnij dziecku odpowiednie obuwie.
·    cholewka powinna sięgać ponad kostkę,
·    noski butów powinny być szerokie, obcas stabilny,
·    sztywny napiętek,
·    sznurowane, z miękkiej skóry (lub tworzyw naturalnych),
·    podeszwa grubsza i uginająca się, która amortyzuje wstrząsy podczas chodzenia, lekko wyprofilowane .
Niewłaściwe obuwie noszone przez malucha może być w przyszłości przyczyną deformacji stóp.
12.    Buty powinny być nowe, a nie po innym dziecku.
Często w ciągu roku szkolnego oglądam obuwie dzieci uczestniczących w zajęciach gimnastyki korekcyjnej. Jest to obuwie zarówno szkolne, jak i takie, w których dzieci przychodzą do szkoły. U dzieci z wadami stóp – głównie przy stopach płaskich i płasko – koślawych obserwuje się wykoślawione zapiętki i obcasy, silniej zdarte po wewnętrznej stronie buta.
Sprawdzając buty często zauważam w obuwiu wkładki ortopedyczne, które to rodzice zakupują na własną rękę, bez konsultacji ortopedycznej. Noszenie wkładek niewątpliwie pomaga w leczeniu płaskostopia, lecz, o czym rodzice często nie wiedzą, NIE ZASTĘPUJE ĆWICZEŃ. U dzieci, które noszą wkładki, lecz nie ćwiczą regularnie, dochodzi do rozleniwienia mięśni i zahamowania ich rozwoju.
Najskuteczniejszą metodą leczenia płaskostopia są ćwiczenia wysklepiające stopę.
Co możesz zrobić?
1.    Oglądaj buty dziecka – wykoślawione zapiętki, silniej zdarte po wewnętrznej stronie buta, świadczą o płaskostopiu i koślawości pięt.
2.    Obserwuj odciski jego bosych mokrych stóp na gładkim twardym podłożu – jeżeli odbiła się cała stopa lub prawie cała, to świadczy, że maluch ma płaskostopie.
3.    Obserwuj, czy występuje u dziecka niechęć do spacerów, szybkie męczenie się, bóle stóp, łydek, potykanie się na prostym podłożu – to również wczesne symptomy płaskostopia.

       
Jak dbać o swój kręgosłup

 

To właśnie zła postawa, a nie tylko wrodzone wady kręgosłupa powodują bóle w różnych odcinkach pleców. Jeśli przy wykonywaniu najprostszych czynności utrwalamy złą pozycję, narażamy się na nieustające cierpienie. Dlatego namawiam Was: nauczcie się prawidłowego siedzenia, schylania się i podnoszenia przedmiotów. ,Zastanów się, jaką pozycję przyjmujesz ścieląc łóżko, prasując czy niosąc zakupy. Jeżeli złą, skoryguj ją natychmiast. Ucz się pilnie , a zobaczysz, że po krótkim czasie odczujesz ulgę.

źle:

Siedzisz na samej krawędzi krzesła. By utrzymać równowagę musisz przez cały czas napinać mięśnie.

 

dobrze:

Przysuń się do stołu i oprzyj plecy. Nie zakładaj nogi a nogę, bo tylko niepotrzebnie zwiększasz napięcie mięśni pleców i równocześnie utrudniasz krążenie krwi.

źle:

Szkodzisz plecom, gdy stoisz daleko od deski do prasowania. Pochylasz się i niepotrzebnie wyginasz plecy.

 

 

dobrze:

Nogi lekko rozstawione, plecy wyprostowane. Stoisz jak najbliżej deski do prasowanie. Jeśli masz “delikatne” plecy, prasując stawiaj jedną stopę na niskim stołeczku i zmieniaj nogę co 15 min.

źle:

Wyginasz się w odcinku krzyżowym kręgosłupa. Ciężar ciała spada na plecy, obciąża je i męczy.

 

dobrze:

Wyprostuj plecy i lekko pochyl się do przodu, żeby lepiej rozłożyć ciężar ciała na obie nogi. Wchodząc trzymaj się poręczy, bo to też odciąża kręgosłup.

źle:

Niosąc zakupy opuszczasz w dół jedno ramię. Zaburzasz równowagę pleców.

 

dobrze:

Plecy trzymaj prosto, opuść ramiona, obciągnij mięśnie pośladków. Odciążysz kręgosłup, jeśli zakupy będziesz niosła w obu rękach.

 

 

źle:

Kucając wyginasz kręgosłup. Mięśnie pleców są narażone na olbrzymi wysiłek, gdy się podnosisz. Jeśli do tego coś dźwigasz, nacisk na nie się zwiększa.

dobrze:

Kucnij jak najbliżej przedmiotu na rozstawionych stopach. Chwyć ciężar, przysuń do siebie, napnij mięśnie brzucha i pośladków, podnieś z wyprostowanymi plecami.

źle:

Stoisz na wyprostowanych nogach i masz napięte mięśnie nóg. Kręgosłup się wygina i wytwarza silne napięcie w dole pleców

dobrze:

Ukucnij opierając pośladki o pięty, wciągnij brzuch. W tej pozycji plecy nie są przeciążone.

 

 

Copyright © 2014 MDK | Designed byTRC
 
Facebook