Sprawozdania

SPRAWOZDANIE PRACOWNI KOREKCJI WAD POSTAWY

ZA ROK SZKOLNY 2024/2025

 

Struktura organizacyjna pracowni:

- łączna ilość grup - 12

- liczba uczestników ogółem - 141

- ilość dziewcząt - 80

- ilość chłopców – 61

 

1) uzyskiwanie osiągnięć w realizowanym procesie dydaktycznym

  1. a) sukcesy w konkursach, przeglądach, festiwalach, olimpiadach, zawodach, turniejach, itp.,

NIE DOTYCZY

 

2)  uzyskiwanie osiągnięć w sferze opiekuńczo-wychowawczej przejawiających się:

  1. a) skutecznym rozwiązywaniem problemów wychowawczych uczniów we współpracy z ich rodzicami;

 

Pracownia realizowała cele w obszarze opiekuńczo-wychowawczym poprzez podejmowanie działań ukierunkowanych na wspólne rozwiązywanie problemów wychowawczych uczestników zajęć gimnastyki korekcyjnej we współpracy z ich rodzicami, m.in. poprzez:

  • organizowanie spotkań informacyjnych dla rodziców na temat znaczenia gimnastyki korekcyjnej oraz jej roli w kształtowaniu zdrowia fizycznego i psychicznego dzieci,
  • przygotowywanie planów ćwiczeń indywidualnie dopasowanych do potrzeb i możliwości uczniów,
  • angażowanie rodziców do czynnego udziału w ćwiczeniach korekcyjnych poprzez prowadzenie zajęć rodzinnych („Mamo, Tato, poćwiczcie ze mną”),
  • wprowadzanie zestawów ćwiczeń domowych, które rodzice mogą wspólnie wykonywać z dziećmi, wspierając proces korekcji postawy poza zajęciami,
  • systematyczną wymianę informacji z rodzicami na temat postępów dziecka,
  • ocenę skuteczności stosowanych programów korekcyjnych i ich bieżącą modyfikację w oparciu o analizę rezultatów,
  • promowanie ruchu i aktywności fizycznej jako nieodzownego elementu życia rodzinnego i szkolnego.

 

Dzięki tym działaniom pracownia nie tylko wspiera prawidłowy rozwój uczestników zajęć, lecz także wzmacnia zaangażowanie rodziców w proces wychowawczy i terapeutyczny.

  1. b) prowadzeniem efektywnych działań na rzecz uczniów potrzebujących szczególnej opieki i udzieleniem im wsparcia

W ramach działań opiekuńczo-wychowawczych pracownia odnotowuje pozytywne efekty poprzez:

  • indywidualne konsultacje z rodzicami dotyczące specyficznych potrzeb dziecka,
  • tworzenie programów gimnastyki korekcyjnej dostosowanych do szczególnych wymagań uczestników,
  • stałe monitorowanie i dokumentowanie postępów uczniów,
  • doposażenie pracowni w odpowiedni sprzęt wspierający proces korekcyjny (m.in. maty, piłki rehabilitacyjne, laski gimnastyczne),
  • systematyczną ocenę podejmowanych działań i wprowadzanie niezbędnych modyfikacji w planie pracy.

 

Realizacja tych form wsparcia sprzyja poprawie kondycji fizycznej i psychicznej uczniów, zwiększa ich komfort oraz przyczynia się do harmonijnego rozwoju w sferze fizycznej i emocjonalnej.

 

3) wdrażanie programów autorskich, innowacji, eksperymentów pedagogicznych oraz rozwiązań metodycznych lub organizacyjnych, skutkujących ponadprzeciętnymi efektami w procesie kształcenia i wychowania

Pracownia wdraża programy autorskie oraz nowatorskie rozwiązania metodyczne i organizacyjne w zakresie gimnastyki korekcyjnej poprzez:

  • tworzenie planów ćwiczeń dostosowanych do indywidualnych potrzeb uczniów z wadami postawy,
  • proponowanie elementów gimnastyki korekcyjnej jako stałego uzupełnienia codziennych aktywności domowych,
  • wprowadzanie do zajęć elementów rywalizacji, które wzmacniają motywację i chęć systematycznego udziału w ćwiczeniach,
  • stosowanie gier i zabaw ruchowych o charakterze korekcyjnym, zwiększających atrakcyjność zajęć oraz zaangażowanie uczniów,
  • pozyskiwanie informacji zwrotnych od dzieci i rodziców dotyczących skuteczności oraz atrakcyjności programu, co pozwala na jego stałe udoskonalanie i dostosowywanie do oczekiwań uczestników.

 

Realizacja powyższych działań podnosi jakość procesu kształcenia i wychowania w obszarze gimnastyki korekcyjnej, a także przyczynia się do trwałej poprawy zdrowia, sprawności i samopoczucia uczniów.

 

4) zaangażowanie w realizację czynności i zajęć, o których mowa w art. 42 ust. 2 pkt 2 ustawy Karta Nauczyciela:

  1. a) organizowanie imprez i uroczystości, konkursów, wystaw, wycieczek, obozów, projektów, koncertów, warsztatów, spotkań itp. – wykaz

 

Działania pracowni w obszarze organizacji wydarzeń i wyjazdów obejmowały m.in.:

  • włączanie elementów gimnastyki korekcyjnej do programu festynów i spotkań rekreacyjnych, podczas których uczniowie mieli okazję uczestniczyć w różnorodnych aktywnościach (turniej gry w kręgle, zajęcia na lodowisku „Magia Łyżew”, „Wiosenny Poranek”, Nocny Szlak Kulturalny),
  • wyjazd na zimowisko profilaktyczno-zdrowotne do Małego Cichego, łączące aktywności prozdrowotne z wypoczynkiem, takie jak piesze wędrówki z ćwiczeniami korekcyjnymi w plenerze, jazda na nartach czy wycieczki krajoznawcze (zwiedzanie okolic Zakopanego),
  • organizowanie zabaw i wydarzeń integracyjnych dla uczniów („Andrzejki”, „Mikołajki”, „Dzień Dziecka”).

W roku szkolnym 2024/2025 zostały zrealizowane następujące przedsięwzięcia:

  • „Andrzejki” – odpowiedzialna Izabela Bartnik,
  • „Mikołajkowy turniej w kręgle” – odpowiedzialna Danuta Kwiatkowska,
  • „Mikołajki” – odpowiedzialni prowadzący zajęcia w swoich grupach,
  • „Magia Łyżew” – odpowiedzialna Aleksandra Zawojska,
  • Zimowisko w Małem Cichem – odpowiedzialna Aleksandra Zawojska,
  • „Dzień Dziecka” – odpowiedzialni prowadzący zajęcia w swoich grupach,
  • „Wiosenny Poranek” – impreza rekreacyjno-sportowa dla miasta (SP 10) – koordynator Danuta Kwiatkowska,
  • wyjścia na seanse filmowe do kina „Helios” – odpowiedzialna Izabela Bartnik,
  • Międzynarodowy Festiwal Tańca „Folk Harbor” Gorzów 2025 – Biuro Organizacyjne – odpowiedzialne: Izabela Bartnik, Danuta Kwiatkowska, Aleksandra Zawojska.

Dzięki aktywności i zaangażowaniu nauczycieli pracowni w przygotowanie powyższych przedsięwzięć uczniowie zyskali możliwość udziału w ciekawych, rozwijających i wartościowych inicjatywach, wspierających ich rozwój ruchowy, zdrowotny i społeczny.

  1. b) opiekowanie się samorządem uczniowskim lub innymi organizacjami uczniowskimi działającymi na terenie placówki;

NIE DOTYCZY

  1. c) prowadzenie kółek zainteresowań i dodatkowych zajęć pozalekcyjnych rozwijających zainteresowania i uzdolnienia uczniów

NIE DOTYCZY

  1. d) łączna ilość koncertów, wystaw, prezentacji artystycznych pracowni, zespołu – podać cyfrowo

NIE DOTYCZY

 

5) efektywne wypełnianie zadań i obowiązków związanych z powierzonym stanowiskiem:

  1. a) aktywne pozyskiwanie środków pozabudżetowych - projekty unijne, oferty złożone o dotacje (Urząd Miasta, Kuratorium Oświaty, Marszałek woj. Lubuskiego i inne) zrealizowane przez pracownię:

- nazwa projektu  -  instytucja - kwota pozyskana

  1. b) organizowanie przez pracownię – nauczyciela konkursów miejskich, wojewódzkich i ogólnopolskich, międzynarodowych
  2. c) współpraca z ośrodkami doskonalenia nauczycieli oraz nadzorem

Pracownia wypełnia powierzone zadania poprzez m.in.:

  • systematyczne śledzenie i analizowanie postępów uczniów uczestniczących w zajęciach gimnastyki korekcyjnej,
  • dokonywanie oceny skuteczności realizowanych w danym roku szkolnym programów korekcyjnych,
  • przekazywanie rodzicom szczegółowych informacji dotyczących rozwoju i potrzeb ich dzieci w zakresie korekcji postawy,
  • organizowanie indywidualnych spotkań konsultacyjnych dla rodziców, podczas których omawiane jest znaczenie gimnastyki korekcyjnej oraz sposoby wspierania dziecka w warunkach domowych.

 

Dzięki tym działaniom oraz współpracy z instytucjami nadzorującymi, nauczyciele pracowni rzetelnie i efektywnie realizują powierzone obowiązki, co bezpośrednio wpływa na poprawę zdrowia i sprawności uczestników zajęć.

 

6) realizowanie zadań edukacyjnych wynikających z przyjętych przez Miasto Gorzów Wielkopolski priorytetów w zakresie:

  1. a) pozyskiwania środków z Unii Europejskiej oraz programów rządowych na rozwój bazy dydaktycznej oraz organizację zajęć rozwijających dla dzieci i młodzieży;
  2. b) wspierania uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych - szczególnie uzdolnionych;

NIE DOTYCZY

  1. c) prowadzenia aktywnych działań w zakresie sportu i turystyki poprzez upowszechnianie wśród uczniów zdrowego stylu życia i aktywności fizycznej oraz poznawania kraju, jego środowiska przyrodniczego, tradycji, zabytków, kultury i historii;

 

Pracownia prowadzi zajęcia sportowo-rekreacyjne, które w atrakcyjny sposób łączą gimnastykę korekcyjną z formami ruchu i zabawy (turniej gry w kręgle, zajęcia na lodowisku „Magia Łyżew”).

Regularnie organizowane jest także zimowisko profilaktyczno-zdrowotne w Małem Cichem, podczas którego uczestnicy mają możliwość nie tylko aktywnie spędzać czas, ale również poznawać walory przyrodnicze kraju. W programie znajdują się wędrówki piesze po Tatrzańskim Parku Narodowym, rezerwatach przyrody i innych obszarach cennych przyrodniczo, gdzie dzieci mogą łączyć ćwiczenia ruchowe z edukacją ekologiczną.

Uczniowie biorą również udział w wycieczkach do miejsc o znaczeniu historycznym i kulturowym, takich jak muzea, skanseny czy obiekty sakralne, co pozwala im bliżej poznać historię i tradycję regionu.

Dzięki tego typu przedsięwzięciom Pracownia Korekcji Wad Postawy MDK w Gorzowie Wlkp. skutecznie wspiera realizację priorytetów miasta w zakresie promowania zdrowego stylu życia, aktywności fizycznej oraz edukacji ekologicznej i kulturowej, przyczyniając się do wszechstronnego rozwoju wychowanków.

  1. d) promowanie wolontariatu;

 

Pracownia systematycznie rozwija ideę wolontariatu, włączając uczestników zajęć w pomoc przy przygotowaniu i realizacji wydarzeń organizowanych przez pracownię oraz Młodzieżowy Dom Kultury („Wiosenny Poranek”).

Dzięki aktywności wolontariuszy oraz konsekwentnej organizacji tych działań możliwe jest skuteczne propagowanie gimnastyki korekcyjnej oraz kształtowanie postaw związanych ze zdrowym stylem życia.

  1. e) współpracy z organizacjami pożytku publicznego, instytucjami działającymi na rzecz oświaty oraz innymi szkołami i placówkami;

 

Pracownia, we współpracy ze szkołami podstawowymi w Gorzowie Wlkp., wprowadziła cykliczną organizację wydarzenia „Wiosenny Poranek”, podczas którego uczniowie biorą udział w sportowej rywalizacji.
Tego rodzaju współdziałanie umożliwia skuteczną realizację zadań edukacyjnych z zakresu gimnastyki korekcyjnej oraz sprzyja osiąganiu celów i priorytetów wyznaczonych przez miasto Gorzów Wlkp.

  1. f) organizacji zajęć pozalekcyjnych umożliwiających kształtowanie praworządności, samorządności i przedsiębiorczości uczniów;

NIE DOTYCZY

  1. g) podejmowanie działań profilaktycznych zapobiegających zagrożeniom społecznym.

NIE DOTYCZY

 

7) dokształcanie nauczycieli

- nauczyciel - forma dokształcania i zakres

Udział w Radzie Szkoleniowej – udzielanie pierwszej pomocy przedmedycznej

Izabela Bartnik, Danuta Kwiatkowska, Aleksandra Zawojska,

Udział w Radzie Szkoleniowej – Filmowanie i montaż materiałów nagrywanych telefonem

Izabela Bartnik, Danuta Kwiatkowska, Aleksandra Zawojska,

 

8) osiągnięcia indywidualne nauczyciela:

- nauczyciel - osiągnięcie, nagroda itp.

- Danuta Kwiatkowska – nagroda Stowarzyszenia Sympatyków MDK,

- Izabela Bartnik – nagroda Stowarzyszenia Sympatyków MDK,

- Aleksandra Zawojska - nagroda Stowarzyszenia Sympatyków MDK.

 

 

Opracowała: Aleksandra Zawojska

Data: Gorzów Wlkp.  01.09.2025r.                                              

 

 

 

 

 

    • Porozumienie Festiwali Folklorystycznych Polski Zachodniej
    • Elo Digital Office