O nas
W pracowni korekcji wad postawy powołane są grupy ćwiczebne, które obejmują dzieci i młodzież w wieku szkolnym ze schorzeniami: boczne skrzywienie kręgosłupa / skoliozy/, nadmiernie okrągłe plecy /kyfozy/ oraz wady kolan i stóp. Zajęcia odbywają się trzy razy w tygodniu w przypadku jednej wady oraz 5 razy w tygodniu w przypadku dwóch wad.
Głównym celem pracy pracowni jest korekcja istniejącej wady , zadaniami zaś kształtowanie nawyku prawidłowej postawy, wzmacnianie całego gorsetu mięśniowego, zwiększanie wydolności ogólnoustrojowej, wdrażanie do umiejętności organizowania czynnego wypoczynku dostępnego i wskazanego przy określonej wadzie. Nauczyciele pracowni realizują opracowany mikrosystem wychowawczy, w którym główne miejsce zajmuje wychowanie w demokracji ,poprzez wdrażanie do samorządności uczniów.
W czasie roku szkolnego uczniowie mogą brać udział w szeregu imprezach organizowanych przez pracownię i placówkę / szczegóły w Kalendarz imprez /.
PLAN PRACY
PRACOWNI KOREKCJI WAD POSTAWY MDK
NA ROK SZKOLNY 2023/ 2024
Zajęcia w Pracowni Korekcji Wad Postawy odbywać się będą pięć razy w tygodniu ( godzinowy rozkład zajęć pracowni w załączeniu ).W pracowni planuje się powołać grupy ćwiczebne, które będą obejmować dzieci ze schorzeniami : boczne skrzywienie kręgosłupa, kyfoza oraz wady kolan i stóp.
Plan pracy pracowni opracowano wg ustalonych treści i tradycji. Jest on częściową kontynuacją planów lat ubiegłych.
Głównym celem jest wyrównanie i korekcja, zadaniami zaś kształtowanie nawyku prawidłowej postawy, wzmacnianie całego gorsetu mięśniowego, zwiększanie wydolności ogólnoustrojowej, wdrażanie do umiejętności organizowania czynnego wypoczynku dostępnego i wskazanego przy określonej wadzie.
Wdrażanie w życie opracowanego mikrosystemu wychowawczego.
Wychowanie w demokracji poprzez wdrażanie do samorządności uczniów.
Jako stałe ogniwo całorocznego systemu oddziaływania korekcyjnego pracownia w bieżącym roku szkolnym przyjęła :
- zorganizowanie zimowiska w Małem Cichem.
Lp.
|
Treść i zadania |
Sposób realizacji |
Termin |
Odpowiedzialny |
Uwagi |
1 |
Wychowanie w demokracji, wdrażanie do samorządności - integracja, współżycie w zespole.
- zwyczaje, obyczaje, tradycje.
|
Przeprowadzenie prelekcji przez poszczególnych prowadzących na tematy: - zapoznanie z regulaminami placówki i pracowni, - prawa i obowiązki uczestnika zajęć, - bezpieczna droga do i z placówki, - droga ewakuacyjna, - bhp w czasie zajęć, - samorządność w zespole-wybór Samorządu Sekcji, - współżycie w zespole, - wybór Rady Pracowni.
Współorganizowanie i udział w imprezach organizowanych przez pracownię:
- „Wieczór Andrzejkowy”.
Współudział w imprezach placówki (zgodnie z kalendarzem imprez).
- Festyn – „MDK dla mieszkańców Zawarcia” |
IX-X
XI
cały rok
wiosna 2024 rok |
Prowadzący
Kierownik + Rada Rodziców
I . Bartnik
Kierownik + Prowadzący
D . Kwiatkowska A . Zawojska I . Bartnik |
|
2 |
Nabywanie praktycznych umiejętności posługiwania się narzędziami, przyborami. Organizowanie stanowiska pracy.
|
Pomoc w wykonywaniu drobnych przyborów do ćwiczeń.
Wykonywanie przedmiotów dekoracyjno-zdobniczych.
|
cały rok
XII i IV |
Prowadzący
Prowadzący |
|
3
|
Przygotowanie do pracy i obowiązków zawodowych. |
Samodzielne prowadzenie przez uczniów wycinków zajęć programowych.
Pomoc uczniów w konserwacji sprzętu znajdującego się na stanie pracowni.
Utrzymywanie czystości w pomieszczeniach i otoczeniu – rozwijanie wrażliwości estetycznej.
Wdrażanie dzieci i młodzieży do współodpowiedzialności za utrzymywanie higieny, ładu i porządku.
Opracowywanie referatów na temat wad postawy ciała (dot. kręgosłupa oraz stóp) ze wskazówkami jak w życiu codziennym postępować, aby się nie pogłębiały (umieszczanie ich na stronie internetowej pracowni).
Opracowywanie miesięcznych zestawów ćwiczeń na wady kręgosłupa oraz kolan i stóp do samodzielnego wykonywania ich w domu (umieszczanie ich na stronie internetowej pracowni).
|
V
cały rok
cały rok
cały rok
cały rok
cały rok |
Prowadzący
Prowadzący
Kierownik + Prowadzący
Prowadzący
Prowadzący
Prowadzący |
|
4 |
Uczestnictwo w kulturze. |
Kształtowanie nawyku kulturalnego spędzania czasu wolnego poprzez współorganizowanie imprez wewnątrzpracownianych i MDK - owskich.
|
wg kalenda-rza imprez pracowni i M D K
|
Kierownik + Prowadzący
|
|
5 |
Rozwój kultury fizycznej i turystyki - wychowanie w zdrowiu. |
Kształtowanie prawidłowego rozwoju organizmu dzieci poprzez różnorodne ćwiczenia fizyczne:
- projekcje filmów z zakresu gimnastyki korekcyjnej,
- gry i zabawy ruchowe,
- nauka jazdy na nartach.
Popularyzacja zajęć rekreacyjno-sportowych
-Mikołajkowy turniej w kręgle,
-zimowisko,
- „Magia Łyżew”, - „Wiosenny Poranek” - „Majówka”,
Kontrola higieny osobistej dzieci.
|
IX , III
cały rok
zimowisko
cały rok
XII
ferie zimowe I-III IV V
cały rok |
Prowadzący
Prowadzący
D . Kwiatkowska
Prowadzący
D . Kwiatkowska
A . Zawojska
A . Zawojska D . Kwiatkowska I . Bartnik
Prowadzący |
|
6 |
Rozwój samodzielnej działalności uczniów. |
Współodpowiedzialność uczniów w organizowaniu imprez pracownianych i MDK -owskich.
Wybór Samorządu Sekcji. Wybór Rady Pracowni. |
wg kalenda-rza imprez IX-X |
Kierownik + Samorząd Sekcji
Kierownik + Prowadzący
|
|
7 |
Współpraca z rodzicami i instytucjami oświatowymi.
- współpraca z rodzicami
-współpraca z Poradnią Wad Postawy
|
Spotkania okresowe - wybór Rady Rodziców
Pomoc rodziców w organizowaniu: - bazy materiałowej,
- imprez pracownianych,
- zimowiska,
Udzielanie instruktażu rodzicom dzieci młodszych dotyczącego prawidłowego wykonywania ćwiczeń w domu.
Współpraca w zakresie przyjmowania dzieci, oceny wad i metod postępowania w poszczególnych przypadkach. |
IX-X
cały rok
wg kalend. II
cały rok
cały rok
|
A . Zawojska
Kierownik
Kier. + Prow.
A . Zawojska
Prowadzący
Kierownik + Prowadzący
|
|
8 |
Sprawy organizacyjne pracowni. |
Przegląd, segregacja i uzupełnienie bazy sprzętowej.
Spotkania z rodzicami – z udziałem prowadzących zajęcia w pracowni.
Spotkanie prowadzących zajęcia celem omówienia wytycznych do planów pracy pracowni, opracowania rozkładu materiału na rok szkolny 2023 / 2024, kalendarza imprez, godzinowego rozkładu zajęć.
Spotkania szkoleniowe - omówienie problematycznych przypadków, - wprowadzanie nowych ćwiczeń.
|
do końca IX
IX-X, II
IX
cały rok |
Kierownik + Prowadzący
Kierownik
Kierownik
Kierownik + Prowadzący
|
|
9 |
Dokształcanie kadry – zespoły samokształceniowe. |
Udział w sympozjach i kursach poświęconych rozwojowi i upowszechnianiu gimnastyki korekcyjnej wśród dzieci i młodzieży.
|
cały rok
|
Kierownik + Prowadzący
|
|
Opracowała : mgr Aleksandra Zawojska