Program Wychowawczo-Profilaktyczny MDK
PROGRAM WYCHOWAWCZO-PROFILAKTYCZNY Młodzieżowego Domu Kultury w Gorzowie Wlkp.
Podstawa prawna:
- Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z 2 kwietnia 1997 r. (Dz.U. z 1997 r. nr 78, poz. 483 ze zm.);
- Konwencja o Prawach Dziecka, przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych z 20 listopada 1989 r. (Dz.U. z 1991 r. nr 120, poz. 526);
· Ustawa z 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela (tekst jedn.: Dz.U. z 2019 r. poz. 2215 ze zm.); - Ustawa z 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn.: Dz.U. z 2020 r. poz. 1327 ze zm.);
- Ustawa z 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (tekst jedn.: Dz.U. z 2021 r. poz. 1082);
· Ustawa z 26 października 1982r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (tekst jedn. Dz.U. z 2016 r. poz. 487 ze zm.);
· Ustawa z 29 lipca 2005r. o przeciwdziałaniu narkomanii (tekst jedn.: Dz.U. z 2019 r. poz. 852 ze zm.); - Ustawa z 9 listopada 1995r. o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych (tekst jedn.: Dz.U. z 2018 r. poz. 1446 ze zm.);
· Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 18 sierpnia 2015 r. w sprawie zakresu i form prowadzenia w szkołach i placówkach systemu oświaty działalności wychowawczej, edukacyjnej, informacyjnej i profilaktycznej w celu przeciwdziałania narkomanii (Dz.U. z 2020 r. poz. 1449); - Podstawowe kierunki realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2021/2022;
· „Wytyczne MEiN, MZ i GIS dla szkół podstawowych i ponadpodstawowych – tryb pełny
stacjonarny” - zbiór zaleceń uwzględniający sytuację epidemiologiczną, w tym dotyczących pomocy psychologicznej w sytuacji kryzysowej wywołanej pandemią COVID-19; - Statut Młodzieżowego Domu Kultury w Gorzowie Wlkp.
Ponadto wykorzystano:
Raport Instytutu Profilaktyki Zintegrowanej „Jak wspierać uczniów po roku epidemii? Wyzwania i rekomendacje dla wychowania, profilaktyki i zdrowia psychicznego” - sporządzony na zlecenie MEiN (oparty na wynikach badań wśród uczniów, rodziców, nauczycieli w okresie kwiecień 2020 – styczeń 2021
Program wychowawczo-profilaktyczny zakłada:
- wspomaganie rozwoju dziecka we wszystkich sferach osobowości i umożliwia mu osiągnięcie sukcesu. Nauczyciele uczą otwartości na drugiego człowieka, samodzielnego myślenia i umiejętności podejmowania decyzji, współpracy i zdrowej rywalizacji oraz wskazują jak radzić sobie z trudnościami zagrażającymi prawidłowemu rozwojowi, wprowadzają normy i zasady życia w grupie a także propagują zdrowy styl życia.
- program przeznaczony jest do realizacji przez nauczycieli MDK Gorzów Wlkp. przy
współpracy z rodzicami, środowiskiem lokalnym i instytucjami wspomagającymi.
Program wychowawczo-profilaktyczny tworzy spójną całość z planami pracy pracowni.
Podstawowe zasady realizacji Programu Wychowawczo-Profilaktycznego obejmują:
- powszechną znajomość założeń programu – przez uczniów, rodziców i wszystkich
pracowników; - zaangażowanie wszystkich podmiotów społeczności placówki i współpracę w realizacji zadań określonych w programie;
- respektowanie praw wszystkich członków społeczności oraz kompetencji organów placówki (dyrektor, rada rodziców, samorząd uczniowski);
- współdziałanie ze środowiskiem zewnętrznym/lokalnym;
- współodpowiedzialność za efekty realizacji programu;
- inne (ważne dla placówki, wynikające z jej potrzeb, specyfiki).
Wizja i misja młodzieżowego domu kultury:
Bezpieczny i twórczy świat w MDK
Wszyscy wspólnie budujemy naszą placówkę, która będzie satysfakcjonowała wychowanków, nauczycieli i rodziców oraz będzie bezpiecznym miejscem ich sukcesów artystycznych i wychowawczych.
Młodzieżowy Dom Kultury w Gorzowie Wlkp. poprzez stworzenie w placówce optymalnych warunków dąży do wszechstronnego i harmonijnego rozwoju każdego wychowanka. W naszej działalności uwzględnić należy przede wszystkim różne formy edukacji artystycznej i wychowania przez sztukę.
Podstawą działalności MDK jest wizja placówki przyjazna, bezpieczna dzieciom i młodzieży, otwarta na ich potrzeby oraz dająca możliwości realizacji swoich indywidualnych pasji oraz rozwoju zainteresowań.
Wizja to opis stanu i zasad funkcjonowania placówki po rozpoczęciu realizacji misji, czyli określenie jak będzie wyglądała i funkcjonowała nasza placówka w przyszłości w jakim miejscu my będziemy i kim będą uczestnicy naszych programów.
Wizja w sferze dydaktyki:
- rozwijanie zainteresowań, uzdolnień, doskonalenie umiejętności oraz pogłębienie wiedzy,
- rozwijanie i promowanie wychowanków szczególnie uzdolnionych,
- realizacja różnorodnych programów rozbudzających zainteresowania uczniów,
- indywidualizacja programów nauczania ze szczególnym uwzględnieniem ich postępów, uzyskanych efektów,
- przygotowanie wychowanka do aktywnego uczestnictwa w życiu kulturalnym MDK i środowiska lokalnego,
- stosowanie różnego rodzaje aktywności artystycznej,
- kształtowanie poczucia własnej tożsamości i poszanowania dziedzictwa kulturowego regionu, kraju i innych kultur; poczucia związku z tradycją narodową (postawa szacunku i tolerancji wobec jej różnorodności),
- w procesie dydaktycznym uwzględniać możliwości i predyspozycje uczniów,
- kształtowanie umiejętności organizowania i kulturalnego spędzania czasu wolnego poprzez organizację różnorodnych form wypoczynku i aktywności ruchowej (festyny, biwaki, spotkania itp.).
Wizja w sferze wychowania:
- diagnoza i analiza potrzeb i możliwości wychowanków,
- podejmowanie oraz analizowanie działań wychowawczych mających na celu eliminowanie zagrożeń,
- wzmacnianie właściwych postaw i zachowań,
- rozbudzenie w wychowankach postaw związanych z polska tradycją i przynależnością regionalną,
- poszanowanie wartości demokratycznych oraz praw dziecka i każdego człowieka
- realizacja poprzez działania wychowawcze wizji wychowanka otwartego na percepcję kultury,
- pomoc psychologiczno – pedagogiczna wychowankom placówki, uwzględniając przebytą pandemię Covid 19
- kształtowanie postaw człowieka tolerancyjnego.
Nasz wychowanek, to młody człowiek, który:
- posiada postawę szacunku do swoich korzeni kulturalnych regionu i kraju oraz swojego pochodzenia,
- pracuje nad własnym rozwojem, rozwija swoje pasje i zainteresowania w dziedzinie kultury,
- umie wypełnić swój wolny czas zajęciami sprzyjającymi rozwojowi duchowemu i zachowaniu zdrowia,
- umie rozróżnić i oprzeć się złym wzorcom,
- ma własne zdanie i potrafi je bronić,
- potrafi sumiennie i rzetelnie pracować dla dobra ogółu,
- jest odpowiedzialny za powierzone mu zadania do wykonania,
- demokracja nie jest dla niego czymś obcym i nieznanym,
- wyróżnia się nienaganną kulturą osobistą,
- jest wrażliwy na potrzeby innych ludzi.
Taką postawę kształtujemy poprzez równoczesne i wspólne działanie nauczycieli, wychowanków oraz ich rodziców.
Wizja w sferze opieki nad wychowankami:
- dbać o bezpieczeństwo w placówce oraz podczas różnorodnych imprez organizowanych dla uczniów,
- pomagać uczniom w realizacji własnych pomysłów i działań inicjowanych przez nich
Nauczyciel MDK:
- stale doskonali swój warsztat, szkoli się - jest kompetentny,
- otwarty na współpracę i udzielanie wsparcia,
- zmotywowany do pracy i umiejący motywować innych,
- otwarty na drugiego człowieka, środowisko i zmiany konieczne do wprowadzenia,
- realizuje lub uczestniczy w autorskich projektach,
- posiada wiedzę, umiejętności i postawę pozwalające realizować założenia programu wychowawczego i dydaktycznego placówki,
- umie prezentować własne poglądy i słuchać innych,
- jest twórczy,
- konsekwentny w działaniach realizujących zadania placówki,
- stale współpracuje z rodzicami w celu osiągnięcia założonych celów wychowawczych i artystycznych
Misją placówki jest podejmowanie takich działań, które pomogą uczestnikom realizowanych przez nas programów w zdobywaniu wiedzy i umiejętności oraz nabyciu postaw i zachowań koniecznych aby aktywnie uczestniczyć w życiu demokratycznego społeczeństwa w warunkach gospodarki wolnorynkowej. W naszej działalności uwzględniamy przede wszystkim różne formy edukacji artystycznej i wychowania przez sztukę, a w szczególności:
- stwarzamy korzystne warunki dla przebiegu każdego etapu w rozwoju dziecka,
- organizujemy zajęcia dla uczniów szkół podstawowych, oraz ponadgimnazjalnych,
- zabawa sztuką jest pełnowartościowym elementem rozwoju ucznia,
- na zajęciach dla stałych uczestników kształtujemy wrażliwość estetyczną oraz wrażliwość na drugiego człowieka,
- stwarzamy możliwości udziału w konkursach, wystawach, przeglądach, festiwalach, turniejach i innych formach prezentacji,
- organizujemy Międzynarodowy Festiwal Tańca Folk Harbor, Konfrontacje Tańca Współczesnego im. I. Szafrańskiej oraz szereg innych konkursów, przeglądów, wystaw, pokazów, festynów itp.,
- prowadzimy wymianę i współpracę międzynarodową,
- pozyskujemy środki finansowe na realizację naszych planów artystycznych,
- pomagamy zdobywać i rozwijać umiejętności w wybranych przez uczestnika dziedzinach sztuki i nauki,
- wychowujemy człowieka kreatywnego, asertywnego, komunikatywnego, umiejącego nawiązywać różnorodne kontakty, współdziałającego w grupie, umiejącego radzenia sobie w trudnych sytuacjach i odpowiedzialności,
- w działaniach wychowawczych zmierzamy do eliminacji zagrożeń patologiami (alkoholizm, narkomania), realizujemy zadania i projekty profilaktyczne
- wdrażamy zasady demokracji,
- działamy na rzecz rozwoju wolontariatu i lokalnej aktywności obywatelskiej
W realizacji naszych wizji i naszych projektów mamy wielu partnerów i jesteśmy interesującym uczestnikiem i adresatem projektów zewnętrznych.
Nasi partnerzy to:
- Miejskie Centrum Kultury
- Teatr im. J. Osterwy
- Filharmonia Gorzowska
- Ośrodek Sportu i Rekreacji
- Drukarnia Chroma.pl
- Porozumienie Festiwali Folklorystycznych Polski Zachodniej
- Organizacje samorządowe działające na rzecz uczestników zajęć:
- Stowarzyszenie Sympatyków Młodzieżowego Domu Kultury
- Stowarzyszenie Przyjaciół Zespołu Tańca Ludowego "Mali Gorzowiacy"
- Stowarzyszenie Przyjaciół Zespołu Artystycznego "Buziaki"
- Stowarzyszenie Promocji Wychowania Przez Taniec "Aluzja"
- Szkoły podstawowe, ponadgimnazjalne, muzyczne
- media gorzowskie
- Wydział Kultury i Sportu UM w Gorzowie
- Wojewoda Lubuski
- Urząd Marszałkowski Woj. Lubuskiego
- Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
- Ministerstwo Edukacji i Nauki
- Kuratorium Oświaty
- WiMBP
- Mała Galeria
- i wiele innych instytucji i organizacji działających na terenie miasta i województwa lubuskiego
Zadania wychowawcze i profilaktyczne
Wspieranie rozwoju społecznego:
- uświadamianie dzieciom problemu odpowiedzialności za siebie, grupę, rodzinę oraz
społeczeństwo; - uczenie poszanowania własności społecznej i osobistej;
- budzenie zainteresowań aktualnymi problemami najbliższego otoczenia;
- kultywowanie tradycji i obyczajów oraz odpowiedzialności za dobre imię rodziny, grupy i placówki;
- uświadamianie roli zdrowego współzawodnictwa i współpracy w zespole;
- rozwijanie koleżeństwa, wzajemnej pomocy i życzliwości podczas nauki i zabawy;
- rozbudzenie motywacji uczenia się i pogłębiania wrażliwości poznawczej i estetycznej, a przez to kształtowania refleksyjnej postawy wobec siebie jako człowieka;
- aktywne uczestniczenie w życiu placówki i środowisku lokalnym;
- zapobieganie przejawom przemocy psychicznej i fizycznej;
- sztuka komunikacji międzyludzkiej: uczymy się mówić tak, aby inni słuchali i słuchać, kiedy inni mówią;
- wykształcenie u uczniów, nauczycieli i rodziców postrzegania sytuacji kryzysowych jako szansy na „zmianę” mogącą przynieść trwałe wartości, np. umiejętność zapobiegania bezradności będącej początkiem pogorszenia kondycji psychicznej człowieka i jej negatywnych skutków (patrz: Raport Instytutu Profilaktyki Zintegrowanej „Jak wspierać uczniów po roku epidemii? Wyzwania i rekomendacje dla wychowania, profilaktyki i zdrowia psychicznego”).
Wspieranie rozwoju intelektualnego:
- budzenie ciekawości poznawczej;
- rozwijanie umiejętności twórczego myślenia;
- kształtowanie umiejętności korzystania ze źródeł informacji;
- pomoc w odkrywaniu własnych możliwości, predyspozycji, talentów i ich twórczego wykorzystania;
- kształcenie umiejętności łączenia teorii z praktyką;
- udział w konkursach, przeglądach, festiwalach, zawodach w placówce i poza nią.
Wspieranie rozwoju kulturalnego i estetycznego:
- kształtowanie wrażliwości estetycznej dzieci i młodzieży;
- kształtowanie umiejętności korzystania z dóbr kultury;
- kształtowanie nawyków kulturalnego zachowania się w placówce, w domu i miejscach
publicznych;
· kształtowanie umiejętności spostrzegania, oceniania, przeżywania, rozumienia piękna w sztuce, literaturze i muzyce; - rozwijanie różnorodnych zainteresowań uczestników;
- wpajanie kultury słowa;
- kształcenie umiejętności odbioru dzieł sztuki.
Wspieranie rozwoju zdrowotnego:
- aktywne i efektywne sposoby spędzania wolnego czasu po zajęciach szkolnych;
- wycieczki krajoznawcze;
- uodparnianie organizmu przez zdrowy tryb życia uczniów;
- kształtowanie właściwych nawyków zdrowotnych i higienicznych;
- przestrzeganie zasad bezpieczeństwa i higieny życia, a także ochrony przed chorobami
zakaźnymi (np. COVID-19); - działanie na rzecz własnego zdrowia, sprawności fizycznej, prawidłowej postawy i zgrabnej
sylwetki poprzez uprawianie sportu i propagowanie aktywnych form wypoczynku na świeżym
powietrzu;
· poznanie zasad ochrony zdrowia psychicznego (w tym w sytuacji kryzysowej wywołanej
epidemią COVID-19) oraz czynników chroniących przed zagrożeniami wynikającymi
z długotrwałej izolacji społecznej i reżimu sanitarnego); - rozumienie związku między pogorszeniem się stanu zdrowia psychicznego a podejmowaniem zachowań ryzykownych i problemów z tym związanych (np. stosowanie substancji psychoaktywnych, przemocy, uzależnień behawioralnych);
- rozwijanie opiekuńczego stosunku do kolegów, poszanowania ich zdrowia i troska o ich
bezpieczeństwo;
· kształtowanie prawidłowych postaw dotyczących bezpieczeństwa w placówce i poza nią;
· wzbogacanie wiedzy na tematy związane z higieną pracy i nauki, higieną psychiczną i osobistą;
· promowanie aktywnych form wypoczynku.
Wspieranie postawy patriotycznej:
- kształtowanie szacunku do własnego państwa, symboli narodowych, religijnych oraz pamiątek historycznych;
- rozwijanie szacunku do obrzędów i zwyczajów nawiązujących do życia naszych przodków;
- kształtowanie więzi z krajem ojczystym i świadomości obywatelskiej;
- budzenie szacunku do miejsc pamięci narodowej, zabytków, miast i wytworów kultury
narodowej; - dokumentowanie historii placówki;
- rozbudzanie zainteresowania problemami i życiem społeczności lokalnej.
Wspieranie postawy ekologicznej:
- poznanie tematyki ekologicznej, ochrony przyrody, zagrożeń dla środowiska;
- wyrabianie w uczniach nawyków ekologicznego korzystania z wody i energii elektrycznej;
· uświadomienie uczniom korzyści wynikających z zagospodarowania surowców wtórnych; - uczenie właściwego stosunku do przyrody i istot w niej żyjących;
- mobilizowanie uczniów do ochrony przyrody w swoim otoczeniu.
Sposoby realizacji zadań wychowawczych i profilaktycznych:
- Udział w imprezach organizowanych na terenie placówki.
- Organizacja czasu wolnego podczas ferii zimowych i letnich oraz przerw świątecznych.
- Organizacja obozów sportowych, warsztatów, wyjazdów rekreacyjno-szkoleniowych.
- Organizowanie i współorganizowanie imprez międzynarodowych, ogólnopolskich, regionalnych, miejskich i lokalnych.
- Motywowanie i umożliwienie udziału i prezentacji zdobytych umiejętności młodzieży w przeglądach, festiwalach, konkursach, zawodach itp.
- Wdrażanie młodzieży i dzieci do pracy w grupach, zespołach artystycznych i sportowych.
- Ścisła współpraca ze szkołami, instytucjami kulturalnymi i oświatowymi, klubami sportowymi,
- Przygotowanie uczestników do konkursów, zawodów, turniejów oraz ich organizacja.
- Udział uczestników w wydarzeniach kulturalnych placówki, miasta i środowiska.
- Stosowanie różnych metod i form pracy aktywizujących uczestników oraz kontynuowanie sprawdzonych już wcześniej metod i form.
- Zwiększenie oferty programowej placówki z uwzględnieniem oczekiwań środowiska.
- Uwzględnienie potrzeb i oczekiwań środowiska w ofercie programowej placówki.
- Odwoływanie się do wzorców osobowościowych, autorytetów z muzyki, literatury, polityki, sportu itp.
- Umożliwienie uczestnikom wdrażanie się poprzez działanie twórcze.
- Inicjowanie właściwych i pożądanych zachowań interpersonalnych uczestników.
- Promowanie młodych talentów.
- Organizowanie wyjść do muzeów, teatrów, galerii itp.
- Przestrzeganie na zajęciach, podczas wyjść, wyjazdów i obozów zasad bezpieczeństwa.
- Szeroka oferta zajęć artystycznych.
- Organizacja wycieczek krajoznawczych, obozów i rajdów.
- Ścisła współpraca ze szkołami w organizowaniu tego typu imprez.
- Współpraca z instytucjami zajmującymi się problematyką ekologiczną.
- Pogadanki na temat zdrowia, profilaktyki prozdrowotnej.
- Wyszukiwanie talentów w danej dziedzinie i stymulowanie do wytężonej pracy w wybranym
- Motywowanie uczniów do doskonalenia swojego warsztatu pracy.
- Wspomaganie rozwoju własnych pasji i zainteresowań wychowanków.
Gorzów Wlkp. 20 kwietnia 2023r.