Program Wychowawczo-Profilaktyczny MDK

PROGRAM WYCHOWAWCZO-PROFILAKTYCZNY Młodzieżowego Domu Kultury w Gorzowie Wlkp.

Podstawa prawna:

  • Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z 2 kwietnia 1997 r. (Dz.U. z 1997 r. nr 78, poz. 483 ze zm.);
  • Konwencja o Prawach Dziecka, przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych z 20 listopada 1989 r. (Dz.U. z 1991 r. nr 120, poz. 526);
    · Ustawa z 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela (tekst jedn.: Dz.U. z 2019 r. poz. 2215 ze zm.);
  • Ustawa z 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn.: Dz.U. z 2020 r. poz. 1327 ze zm.);
  • Ustawa z 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (tekst jedn.: Dz.U. z 2021 r. poz. 1082);
    · Ustawa z 26 października 1982r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (tekst jedn. Dz.U. z 2016 r. poz. 487 ze zm.);
    · Ustawa z 29 lipca 2005r. o przeciwdziałaniu narkomanii (tekst jedn.: Dz.U. z 2019 r. poz. 852 ze zm.);
  • Ustawa z 9 listopada 1995r. o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych (tekst jedn.: Dz.U. z 2018 r. poz. 1446 ze zm.);
    · Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 18 sierpnia 2015 r. w sprawie zakresu i form prowadzenia w szkołach i placówkach systemu oświaty działalności wychowawczej, edukacyjnej, informacyjnej i profilaktycznej w celu przeciwdziałania narkomanii (Dz.U. z 2020 r. poz. 1449);
  • Podstawowe kierunki realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2021/2022;
    · „Wytyczne MEiN, MZ i GIS dla szkół podstawowych i ponadpodstawowych – tryb pełny
    stacjonarny” - zbiór zaleceń uwzględniający sytuację epidemiologiczną, w tym dotyczących pomocy psychologicznej w sytuacji kryzysowej wywołanej pandemią COVID-19;
  • Statut Młodzieżowego Domu Kultury w Gorzowie Wlkp.

Ponadto wykorzystano:

Raport Instytutu Profilaktyki Zintegrowanej „Jak wspierać uczniów po roku epidemii? Wyzwania i rekomendacje dla wychowania, profilaktyki i zdrowia psychicznego” - sporządzony na zlecenie MEiN (oparty na wynikach badań wśród uczniów, rodziców, nauczycieli w okresie kwiecień 2020 – styczeń 2021


Program wychowawczo-profilaktyczny zakłada:

- wspomaganie rozwoju dziecka we wszystkich sferach osobowości i umożliwia mu osiągnięcie sukcesu. Nauczyciele uczą otwartości na drugiego człowieka, samodzielnego myślenia i umiejętności podejmowania decyzji, współpracy i zdrowej rywalizacji oraz wskazują jak radzić sobie z trudnościami zagrażającymi prawidłowemu rozwojowi, wprowadzają normy i zasady życia w grupie a także propagują zdrowy styl życia.
- program przeznaczony jest do realizacji przez nauczycieli  MDK Gorzów Wlkp. przy
współpracy z rodzicami, środowiskiem lokalnym i instytucjami wspomagającymi.
Program wychowawczo-profilaktyczny tworzy spójną całość z planami pracy pracowni.

Podstawowe zasady realizacji Programu Wychowawczo-Profilaktycznego obejmują:

  • powszechną znajomość założeń programu – przez uczniów, rodziców i wszystkich
    pracowników;
  • zaangażowanie wszystkich podmiotów społeczności placówki i współpracę w realizacji zadań określonych w programie;
  • respektowanie praw wszystkich członków społeczności oraz kompetencji organów placówki (dyrektor, rada rodziców, samorząd uczniowski);
  • współdziałanie ze środowiskiem zewnętrznym/lokalnym;
  • współodpowiedzialność za efekty realizacji programu;
  • inne (ważne dla placówki, wynikające z jej potrzeb, specyfiki).

 

Wizja i misja młodzieżowego domu kultury:

 Bezpieczny i twórczy świat w MDK

Wszyscy wspólnie budujemy naszą placówkę, która będzie satysfakcjonowała wychowanków, nauczycieli i rodziców oraz będzie bezpiecznym miejscem ich sukcesów artystycznych i wychowawczych.

Młodzieżowy Dom Kultury w Gorzowie Wlkp.  poprzez stworzenie w placówce optymalnych warunków dąży do wszechstronnego i harmonijnego rozwoju każdego wychowanka. W naszej działalności uwzględnić należy przede wszystkim różne formy edukacji artystycznej i wychowania przez sztukę.

Podstawą działalności MDK jest wizja placówki przyjazna, bezpieczna dzieciom i młodzieży, otwarta na ich potrzeby oraz dająca możliwości realizacji swoich indywidualnych pasji oraz rozwoju zainteresowań.

Wizja to opis stanu i zasad funkcjonowania placówki po rozpoczęciu realizacji misji, czyli określenie jak będzie wyglądała i funkcjonowała nasza placówka w przyszłości w jakim miejscu my będziemy i kim będą uczestnicy naszych programów.

 Wizja w sferze dydaktyki:

  • rozwijanie zainteresowań, uzdolnień, doskonalenie umiejętności oraz pogłębienie wiedzy,
  • rozwijanie i promowanie wychowanków szczególnie uzdolnionych,
  • realizacja różnorodnych programów rozbudzających zainteresowania uczniów,
  • indywidualizacja programów nauczania ze szczególnym uwzględnieniem ich postępów, uzyskanych efektów,
  • przygotowanie wychowanka do aktywnego uczestnictwa w życiu kulturalnym MDK i środowiska lokalnego,
  • stosowanie różnego rodzaje aktywności artystycznej,
  • kształtowanie poczucia własnej tożsamości i poszanowania dziedzictwa kulturowego regionu, kraju i innych kultur; poczucia związku z tradycją narodową (postawa szacunku i tolerancji wobec jej różnorodności),
  • w procesie dydaktycznym uwzględniać możliwości i predyspozycje uczniów,
  • kształtowanie umiejętności organizowania i kulturalnego spędzania czasu wolnego poprzez organizację różnorodnych form wypoczynku i aktywności ruchowej (festyny, biwaki, spotkania itp.).

Wizja w sferze wychowania:

  • diagnoza i analiza potrzeb i możliwości wychowanków,
  • podejmowanie oraz analizowanie działań wychowawczych mających na celu eliminowanie zagrożeń,
  • wzmacnianie właściwych postaw i zachowań,
  • rozbudzenie w wychowankach postaw związanych z polska tradycją i przynależnością regionalną,
  • poszanowanie wartości demokratycznych oraz praw dziecka i każdego człowieka
  • realizacja poprzez działania wychowawcze wizji wychowanka otwartego na percepcję kultury,
  • pomoc psychologiczno – pedagogiczna wychowankom placówki, uwzględniając przebytą pandemię Covid 19
  • kształtowanie postaw człowieka tolerancyjnego.

Nasz wychowanek, to młody człowiek, który:

  • posiada postawę szacunku do swoich korzeni kulturalnych regionu i kraju oraz swojego pochodzenia,
  • pracuje nad własnym rozwojem, rozwija swoje pasje i zainteresowania w dziedzinie kultury,
  • umie wypełnić swój wolny czas zajęciami sprzyjającymi rozwojowi duchowemu i zachowaniu zdrowia,
  • umie rozróżnić i oprzeć się złym wzorcom,
  • ma własne zdanie i potrafi je bronić,
  • potrafi sumiennie i rzetelnie pracować dla dobra ogółu,
  • jest odpowiedzialny za powierzone mu zadania do wykonania,
  • demokracja nie jest dla niego czymś obcym i nieznanym,
  • wyróżnia się nienaganną kulturą osobistą,
  • jest wrażliwy na potrzeby innych ludzi.

Taką postawę kształtujemy poprzez równoczesne i wspólne działanie nauczycieli,  wychowanków oraz ich rodziców.

Wizja w sferze opieki nad wychowankami:

  • dbać o bezpieczeństwo w placówce oraz podczas różnorodnych imprez organizowanych dla uczniów,
  • pomagać uczniom w realizacji własnych pomysłów i działań inicjowanych przez nich

 Nauczyciel MDK:

  • stale doskonali swój warsztat, szkoli się - jest kompetentny,
  • otwarty na współpracę i udzielanie wsparcia,
  • zmotywowany do pracy i umiejący motywować innych,
  • otwarty na drugiego człowieka, środowisko i zmiany konieczne do wprowadzenia,
  • realizuje lub uczestniczy w autorskich projektach,
  • posiada wiedzę, umiejętności i postawę pozwalające realizować założenia programu wychowawczego i dydaktycznego placówki,
  • umie prezentować własne poglądy i słuchać innych,
  • jest twórczy,
  • konsekwentny w działaniach realizujących zadania placówki,
  • stale współpracuje z rodzicami w celu osiągnięcia założonych celów wychowawczych i artystycznych

Misją placówki jest podejmowanie takich działań, które pomogą uczestnikom realizowanych przez nas programów w zdobywaniu wiedzy i umiejętności oraz nabyciu postaw i zachowań koniecznych aby aktywnie uczestniczyć w życiu demokratycznego społeczeństwa w warunkach gospodarki wolnorynkowej. W naszej działalności uwzględniamy przede wszystkim różne formy edukacji artystycznej i wychowania przez sztukę, a w szczególności:

  • stwarzamy korzystne warunki dla przebiegu każdego etapu w rozwoju dziecka,
  • organizujemy zajęcia dla uczniów szkół podstawowych, oraz ponadgimnazjalnych,
  • zabawa sztuką jest pełnowartościowym elementem rozwoju ucznia,
  • na zajęciach dla stałych uczestników kształtujemy wrażliwość estetyczną oraz wrażliwość na drugiego człowieka,
  • stwarzamy możliwości udziału w konkursach, wystawach, przeglądach, festiwalach, turniejach i innych formach prezentacji,
  • organizujemy Międzynarodowy Festiwal Tańca Folk Harbor, Konfrontacje Tańca Współczesnego im. I. Szafrańskiej oraz szereg innych konkursów, przeglądów, wystaw, pokazów, festynów itp.,
  • prowadzimy wymianę i współpracę międzynarodową,
  • pozyskujemy środki finansowe na realizację naszych planów artystycznych,
  • pomagamy zdobywać i rozwijać umiejętności w wybranych przez uczestnika dziedzinach sztuki i nauki,
  • wychowujemy człowieka kreatywnego, asertywnego, komunikatywnego, umiejącego nawiązywać różnorodne  kontakty, współdziałającego w grupie, umiejącego  radzenia sobie w trudnych sytuacjach i odpowiedzialności,
  • w działaniach wychowawczych zmierzamy do eliminacji zagrożeń patologiami (alkoholizm, narkomania), realizujemy zadania i projekty profilaktyczne
  • wdrażamy zasady demokracji,
  • działamy na rzecz rozwoju wolontariatu i lokalnej aktywności obywatelskiej

W realizacji naszych wizji i naszych projektów mamy wielu partnerów  i jesteśmy interesującym uczestnikiem i adresatem projektów zewnętrznych.

Nasi partnerzy to:

  • Miejskie Centrum Kultury
  • Teatr im. J. Osterwy
  • Filharmonia Gorzowska
  • Ośrodek Sportu i Rekreacji
  • Drukarnia Chroma.pl
  • Porozumienie Festiwali Folklorystycznych Polski Zachodniej
  • Organizacje samorządowe działające na rzecz uczestników zajęć:

        - Stowarzyszenie Sympatyków Młodzieżowego Domu Kultury

                   - Stowarzyszenie Przyjaciół Zespołu Tańca Ludowego "Mali Gorzowiacy"

                   - Stowarzyszenie Przyjaciół Zespołu Artystycznego "Buziaki"

                   - Stowarzyszenie Promocji Wychowania Przez Taniec "Aluzja"

  • Szkoły podstawowe, ponadgimnazjalne, muzyczne
  • media gorzowskie
  • Wydział Kultury i Sportu UM w Gorzowie
  • Wojewoda Lubuski
  • Urząd Marszałkowski Woj. Lubuskiego
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Ministerstwo Edukacji i Nauki
  • Kuratorium Oświaty
  • WiMBP
  • Mała Galeria
  • i wiele innych instytucji i organizacji działających na terenie miasta i województwa lubuskiego


Zadania wychowawcze i profilaktyczne

Wspieranie rozwoju społecznego:

  • uświadamianie dzieciom problemu odpowiedzialności za siebie, grupę, rodzinę oraz
    społeczeństwo;
  • uczenie poszanowania własności społecznej i osobistej;
  • budzenie zainteresowań aktualnymi problemami najbliższego otoczenia;
  • kultywowanie tradycji i obyczajów oraz odpowiedzialności za dobre imię rodziny, grupy i placówki;
  • uświadamianie roli zdrowego współzawodnictwa i współpracy w zespole;
  • rozwijanie koleżeństwa, wzajemnej pomocy i życzliwości podczas nauki i zabawy;
  • rozbudzenie motywacji uczenia się i pogłębiania wrażliwości poznawczej i estetycznej, a przez to kształtowania refleksyjnej postawy wobec siebie jako człowieka;
  • aktywne uczestniczenie w życiu placówki i środowisku lokalnym;
  • zapobieganie przejawom przemocy psychicznej i fizycznej;
  • sztuka komunikacji międzyludzkiej: uczymy się mówić tak, aby inni słuchali i słuchać, kiedy inni mówią;
  • wykształcenie u uczniów, nauczycieli i rodziców postrzegania sytuacji kryzysowych jako szansy na „zmianę” mogącą przynieść trwałe wartości, np. umiejętność zapobiegania bezradności będącej początkiem pogorszenia kondycji psychicznej człowieka i jej negatywnych skutków (patrz: Raport Instytutu Profilaktyki Zintegrowanej „Jak wspierać uczniów po roku epidemii? Wyzwania i rekomendacje dla wychowania, profilaktyki i zdrowia psychicznego”).


Wspieranie rozwoju intelektualnego:

  • budzenie ciekawości poznawczej;
  • rozwijanie umiejętności twórczego myślenia;
  • kształtowanie umiejętności korzystania ze źródeł informacji;
  • pomoc w odkrywaniu własnych możliwości, predyspozycji, talentów i ich twórczego wykorzystania;
  • kształcenie umiejętności łączenia teorii z praktyką;
  • udział w konkursach, przeglądach, festiwalach, zawodach w placówce i poza nią.

Wspieranie rozwoju kulturalnego i estetycznego:

  • kształtowanie wrażliwości estetycznej dzieci i młodzieży;
  • kształtowanie umiejętności korzystania z dóbr kultury;
  • kształtowanie nawyków kulturalnego zachowania się w placówce, w domu i miejscach
    publicznych;
    · kształtowanie umiejętności spostrzegania, oceniania, przeżywania, rozumienia piękna w sztuce, literaturze i muzyce;
  • rozwijanie różnorodnych zainteresowań uczestników;
  • wpajanie kultury słowa;
  • kształcenie umiejętności odbioru dzieł sztuki.

Wspieranie rozwoju zdrowotnego:

  • aktywne i efektywne sposoby spędzania wolnego czasu po zajęciach szkolnych;
  • wycieczki krajoznawcze;
  • uodparnianie organizmu przez zdrowy tryb życia uczniów;
  • kształtowanie właściwych nawyków zdrowotnych i higienicznych;
  • przestrzeganie zasad bezpieczeństwa i higieny życia, a także ochrony przed chorobami
    zakaźnymi (np. COVID-19);
  • działanie na rzecz własnego zdrowia, sprawności fizycznej, prawidłowej postawy i zgrabnej
    sylwetki poprzez uprawianie sportu i propagowanie aktywnych form wypoczynku na świeżym
    powietrzu;
    · poznanie zasad ochrony zdrowia psychicznego (w tym w sytuacji kryzysowej wywołanej
    epidemią COVID-19) oraz czynników chroniących przed zagrożeniami wynikającymi
    z długotrwałej izolacji społecznej i reżimu sanitarnego);
  • rozumienie związku między pogorszeniem się stanu zdrowia psychicznego a podejmowaniem zachowań ryzykownych i problemów z tym związanych (np. stosowanie substancji psychoaktywnych, przemocy, uzależnień behawioralnych);
  • rozwijanie opiekuńczego stosunku do kolegów, poszanowania ich zdrowia i troska o ich
    bezpieczeństwo;
    · kształtowanie prawidłowych postaw dotyczących bezpieczeństwa w placówce i poza nią;
    · wzbogacanie wiedzy na tematy związane z higieną pracy i nauki, higieną psychiczną i osobistą;
    · promowanie aktywnych form wypoczynku.

Wspieranie postawy patriotycznej:

  • kształtowanie szacunku do własnego państwa, symboli narodowych, religijnych oraz pamiątek historycznych;
  • rozwijanie szacunku do obrzędów i zwyczajów nawiązujących do życia naszych przodków;
  • kształtowanie więzi z krajem ojczystym i świadomości obywatelskiej;
  • budzenie szacunku do miejsc pamięci narodowej, zabytków, miast i wytworów kultury
    narodowej;
  • dokumentowanie historii placówki;
  • rozbudzanie zainteresowania problemami i życiem społeczności lokalnej.

Wspieranie postawy ekologicznej:

  • poznanie tematyki ekologicznej, ochrony przyrody, zagrożeń dla środowiska;
  • wyrabianie w uczniach nawyków ekologicznego korzystania z wody i energii elektrycznej;
    · uświadomienie uczniom korzyści wynikających z zagospodarowania surowców wtórnych;
  • uczenie właściwego stosunku do przyrody i istot w niej żyjących;
  • mobilizowanie uczniów do ochrony przyrody w swoim otoczeniu.

Sposoby realizacji zadań wychowawczych i profilaktycznych:

  • Udział w imprezach organizowanych na terenie placówki.
  • Organizacja czasu wolnego podczas ferii zimowych i letnich oraz przerw świątecznych.
  • Organizacja obozów sportowych, warsztatów, wyjazdów rekreacyjno-szkoleniowych.
  • Organizowanie i współorganizowanie imprez międzynarodowych, ogólnopolskich, regionalnych, miejskich i lokalnych.
  • Motywowanie i umożliwienie udziału i prezentacji zdobytych umiejętności młodzieży w przeglądach, festiwalach, konkursach, zawodach itp.
  • Wdrażanie młodzieży i dzieci do pracy w grupach, zespołach artystycznych i sportowych.
  • Ścisła współpraca ze szkołami, instytucjami kulturalnymi i oświatowymi, klubami sportowymi,
  • Przygotowanie uczestników do konkursów, zawodów, turniejów oraz ich organizacja.
  • Udział uczestników w wydarzeniach kulturalnych placówki, miasta i środowiska.
  • Stosowanie różnych metod i form pracy aktywizujących uczestników oraz kontynuowanie sprawdzonych już wcześniej metod i form.
  • Zwiększenie oferty programowej placówki z uwzględnieniem oczekiwań środowiska.
  • Uwzględnienie potrzeb i oczekiwań środowiska w ofercie programowej placówki.
  • Odwoływanie się do wzorców osobowościowych, autorytetów z muzyki, literatury, polityki, sportu itp.
  • Umożliwienie uczestnikom wdrażanie się poprzez działanie twórcze.
  • Inicjowanie właściwych i pożądanych zachowań interpersonalnych uczestników.
  • Promowanie młodych talentów.
  • Organizowanie wyjść do muzeów, teatrów, galerii itp.
  • Przestrzeganie na zajęciach, podczas wyjść, wyjazdów i obozów zasad bezpieczeństwa.
  • Szeroka oferta zajęć artystycznych.
  • Organizacja wycieczek krajoznawczych, obozów i rajdów.
  • Ścisła współpraca ze szkołami w organizowaniu tego typu imprez.
  • Współpraca z instytucjami zajmującymi się problematyką ekologiczną.
  • Pogadanki na temat zdrowia, profilaktyki prozdrowotnej.
  • Wyszukiwanie talentów w danej dziedzinie i stymulowanie do wytężonej pracy w wybranym
  • Motywowanie uczniów do doskonalenia swojego warsztatu pracy.
  • Wspomaganie rozwoju własnych pasji i zainteresowań wychowanków.

 

Gorzów Wlkp. 20 kwietnia 2023r.

 

 

    • Porozumienie Festiwali Folklorystycznych Polski Zachodniej
    • Elo Digital Office