Koncepcja rozwoju MDK na lata 2017-2022
KONCEPCJA FUNKCJONOWANIA I ROZWOJU MŁODZIEŻOWEGO DOMU KULTURY
w Gorzowie Wlkp. w latach 2017-2022
WPROWADZENIE
Placówka nosi nazwę Młodzieżowy Dom Kultury.
Jest samorządową placówką oświatowo-wychowawczą w rozumieniu art. 2 pkt. 3 Ustawy o systemie oświaty z dn. 7 września 1991 r. i § 21 pkt.1, Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dn. 28 września 1993 r. oraz art. 2.1. Ustawy o zmianie zakresu działania niektórych miast oraz o miejskich strefach usług publicznych z dn. 11 grudnia 1995 r. i Rozporządzenia Rady Ministrów z dn. 12 grudnia 1995 r.
Organem prowadzącym jest miasto Gorzów Wlkp. Organem nadzorującym jest Lubuski Kurator Oświaty. Siedzibą placówki jest budynek przy ul. Teatralnej 8.
Statut placówki określa działania, którymi z całą pewnością winny być: rozwijanie uzdolnień dzieci i młodzieży, pogłębianie ich wiedzy i pomoc w zdobywaniu przez nie umiejętności artystycznych oraz kształtowanie właściwych postaw osobowościowych, stwarzanie dzieciom i młodzieży możliwości i szansę odkrywania oraz rozwijania swoich zainteresowań.
Dobór i bogactwo propozycji edukacyjnych MDK powinien stanowić atrakcyjną ofertę, a zatem powinien uzupełniać i wspierać działania szkół, współpracując z nimi w realizacji różnorodnych form edukacyjnych.
Oferta MDK dostosowana jest do części potrzeb i oczekiwań środowiska lokalnego. W placówce realizowane są zajęcia fotograficzne, plastyczne, muzyczne, taneczne (Zespół Artystyczny "Buziaki", Zespół Tańca "Aluzja", Zespół Tańca Ludowego "Mali Gorzowiacy"), korekcji wad postawy.
Zajęcia dydaktyczne w placówce wychowania pozaszkolnego jako nieobowiązkowe powinny być tak przygotowane i realizowane, aby zatrzymać każdego uczestnika zajęć możliwie jak najdłużej. Wtedy podejmą oni systematyczny wysiłek, który nagrodzony zostanie zadowoleniem, radością i satysfakcją z osiągniętych rezultatów.
WIZJA i MISJA MŁODZIEŻOWEGO DOMU KULTURY.
Młodzieżowy Dom Kultury w Gorzowie Wlkp. poprzez stworzenie w placówce optymalnych warunków dąży do wszechstronnego i harmonijnego rozwoju każdego wychowanka. W naszej działalności uwzględnić należy przede wszystkim różne formy edukacji artystycznej i wychowania przez sztukę.
Podstawą działalności MDK jest wizja placówki przyjazna dzieciom i młodzieży, otwarta na ich potrzeby oraz dająca możliwości realizacji swoich indywidualnych pasji oraz rozwoju zainteresowań.
Wizja to opis stanu i zasad funkcjonowania placówki po rozpoczęciu realizacji misji, czyli określenie jak będzie wyglądała i funkcjonowała nasza placówka w przyszłości w jakim miejscu my będziemy i kim będą uczestnicy naszych programów.
Wizja w sferze dydaktyki:
- rozwijanie zainteresowań, uzdolnień, doskonalenie umiejętności oraz pogłębienie wiedzy,
- rozwijanie i promowanie wychowanków szczególnie uzdolnionych,
- realizacja różnorodnych programów rozbudzających zainteresowania uczniów,
- indywidualizacja programów nauczania ze szczególnym uwzględnieniem ich postępów, uzyskanych efektów,
- przygotowanie wychowanka do aktywnego uczestnictwa w życiu kulturalnym MDK i środowiska lokalnego,
- stosowanie różnego rodzaje aktywności artystycznej,
- kształtowanie poczucia własnej tożsamości i poszanowania dziedzictwa kulturowego regionu, kraju i innych kultur; poczucia związku z tradycją narodową (postawa szacunku i tolerancji wobec jej różnorodności),
- w procesie dydaktycznym uwzględniać możliwości i predyspozycje uczniów,
- kształtowanie umiejętności organizowania i kulturalnego spędzania czasu wolnego poprzez organizację różnorodnych form wypoczynku i aktywności ruchowej (festyny, biwaki itp.).
Wizja w sferze wychowania:
- diagnoza i analiza potrzeb i możliwości wychowanków,
- podejmowanie oraz analizowanie działań wychowawczych mających na celu eliminowanie zagrożeń,
- wzmacnianie właściwych postaw i zachowań,
- rozbudzenie w wychowankach postaw związanych z polska tradycją i przynależnością regionalną,
- poszanowanie wartości demokratycznych i praw człowieka
- realizacja poprzez działania wychowawcze wizji wychowanka otwartego na percepcję kultury,
- pomoc psychologiczno – pedagogiczna wychowankom placówki,
- kształtowanie postaw człowieka tolerancyjnego.
Nasz wychowanek, to młody człowiek, który:
- posiada postawę szacunku do swoich korzeni kulturalnych regionu i kraju oraz swojego pochodzenia,
- pracuje nad własnym rozwojem, rozwija swoje pasje i zainteresowania w dziedzinie kultury,
- umie wypełnić swój wolny czas zajęciami sprzyjającymi rozwojowi duchowemu i zachowaniu zdrowia,
- umie rozróżnić i oprzeć się złym wzorcom,
- ma własne zdanie i potrafi je bronić,
- potrafi sumiennie i rzetelnie pracować dla dobra ogółu,
- jest odpowiedzialny za powierzone mu zadania do wykonania,
- demokracja nie jest dla niego czymś obcym i nieznanym,
- wyróżnia się nienaganną kulturą osobistą,
- jest wrażliwy na potrzeby innych ludzi.
Taką postawę kształtujemy poprzez równoczesne i wspólne działanie nauczycieli, wychowanków oraz ich rodziców.
Wizja w sferze opieki nad wychowankami:
- dbać o bezpieczeństwo w placówce oraz podczas różnorodnych imprez organizowanych dla uczniów,
- pomagać uczniom w realizacji własnych pomysłów i działań inicjowanych przez nich.
Nauczyciel MDK:
- stale doskonali swój warsztat, szkoli się - jest kompetentny,
- otwarty na współpracę i udzielanie wsparcia,
- zmotywowany do pracy i umiejący motywować innych,
- otwarty na drugiego człowieka, środowisko i zmiany konieczne do wprowadzenia,
- realizuje lub uczestniczy w autorskich projektach,
- posiada wiedzę, umiejętności i postawę pozwalające realizować założenia programu wychowawczego i dydaktycznego placówki,
- umie prezentować własne poglądy i słuchać innych,
- jest twórczy,
- konsekwentny w działaniach realizujących zadania placówki,
Misją placówki jest podejmowanie takich działań, które pomogą uczestnikom realizowanych przez nas programów w zdobywaniu wiedzy i umiejętności oraz nabyciu postaw i zachowań koniecznych aby aktywnie uczestniczyć w życiu demokratycznego społeczeństwa w warunkach gospodarki wolnorynkowej. W naszej działalności uwzględniamy przede wszystkim różne formy edukacji artystycznej i wychowania przez sztukę, a w szczególności:
- stwarzamy korzystne warunki dla przebiegu każdego etapu w rozwoju dziecka,
- organizujemy zajęcia dla uczniów szkół podstawowych, oraz ponadgimnazjalnych,
- zabawa sztuką jest pełnowartościowym elementem rozwoju ucznia,
- na zajęciach dla stałych uczestników kształtujemy wrażliwość estetyczną oraz wrażliwość na drugiego człowieka,
- stwarzamy możliwości udziału w konkursach, wystawach, przeglądach, festiwalach, turniejach i innych formach prezentacji,
- organizujemy Międzynarodowy Festiwal Tańca oraz szereg innych konkursów, przeglądów, wystaw itp.,
- prowadzimy wymianę i współpracę międzynarodową,
- pozyskujemy środki finansowe na realizację naszych planów artystycznych,
- pomagamy zdobywać i rozwijać umiejętności w wybranych przez uczestnika dziedzinach sztuki i nauki,
- wychowujemy człowieka kreatywnego, asertywnego, komunikatywnego, umiejącego nawiązywać różnorodne kontakty, współdziałającego w grupie, umiejącego radzenia sobie w trudnych sytuacjach i odpowiedzialności,
- w działaniach wychowawczych zmierzamy do eliminacji zagrożeń patologiami (alkoholizm, narkomania), realizujemy zadania i projekty profilaktyczne
- wdrażamy zasady demokracji,
- działamy na rzecz rozwoju wolontariatu i lokalnej aktywności obywatelskiej
W realizacji naszych wizji i naszych projektów mamy wielu partnerów i jesteśmy interesującym uczestnikiem i adresatem projektów zewnętrznych.
Nasi partnerzy:
- Miejskie Centrum Kultury
- Teatr im. J. Osterwy
- Filharmonia Gorzowska
- Ośrodek Sportu i Rekreacji
- Drukarnia Chroma.pl
- Porozumienie Festiwali Folklorystycznych Polski Zachodniej
- Organizacje samorządowe działające na rzecz uczestników zajęć:
- Stowarzyszenie Sympatyków Młodzieżowego Domu Kultury
- Stowarzyszenie Przyjaciół Zespołu Tańca Ludowego "Mali Gorzowiacy"
- Stowarzyszenie Przyjaciół Zespołu Artystycznego "Buziaki"
- Stowarzyszenie Promocji Wychowania Przez Taniec "Aluzja"
- Szkoły podstawowe, ponadgimnazjalne, muzyczne
- Akademia Wychowania Fizycznego w Gorzowie
- media gorzowskie
- Wydział Kultury i Sportu UM w Gorzowie
- Wojewoda Lubuski
- Urząd Marszałkowski Woj. Lubuskiego
- Kuratorium Oświaty
- WiMBP
- Mała Galeria
- i wiele innych instytucji i organizacji.
OBSZARY ROZWOJU MDK
PLAN ROZWOJU JAKOŚCIOWEGO
Jakość edukacji.
- stworzenie silnego ośrodka zajęć pozalekcyjnych dla środowiska lokalnego,
- poszerzenie działalności form i metod pracy przez pozyskiwanie funduszy z projektów unijnych i innych,
- promowanie placówki MDK w środowisku lokalnym, w kraju i za granicą,
- zróżnicowana oferta programowa umożliwiająca wszechstronny rozwój wychowanków,
- osiąganie przez wychowanków znaczących wyników w konkursach miejskich, wojewódzkich, ogólnopolskich i międzynarodowych,
- stałe podnoszenie kwalifikacji zawodowych nauczycieli,
- kompetentna i stabilna kadra,
- wdrażanie wniosków z ewaluacji wewnętrznej do realizacji zadań w placówce,
- aktywna współpraca ze wszystkimi partnerami placówki.
Jakość kształcenia:
- diagnoza osiągnięć artystycznych i edukacyjnych,
- stworzenie możliwości udziału uczniów w różnorodnych festiwalach, konkursach, przeglądach itp.,
- poszanowanie własnych tradycji, realizacja programu dziedzictwa narodowego,
- tworzenie klimatu do realizacji innowacji pedagogicznych,
- promocja aktywnego spędzania czasu wolnego,
- integracja uczestników zajęć ze środowiskiem placówki i miasta,
- realizacja przyjętego programu wychowawczego placówki,
- kształtowanie ucznia rozumiejącego zachodzące procesy we współczesnym świecie,
- stworzenie atmosfery bezpieczeństwa na zajęciach dydaktycznych i innych formach zajęć,
- współpraca z organizacjami pozarządowymi,
- kształtowanie w wychowankach poczucia odpowiedzialności za własną edukację i rozwój osobisty, poszerzanie swojej wiedzy i umiejętności,
- pozyskiwanie i praca nad uczniem zdolnym,
- rozwój osobowości uczniów.
Zadania do realizacji:
- opracowanie planu nadzoru pedagogicznego MDK,
- opracowanie i przyjęcie programu wychowawczego placówki,
- zatwierdzenie przez Radę Pedagogiczną wszystkich planów dotyczących funkcjonowania placówki,
- prowadzenie strony internetowej, stała jej modernizacja i aktualizacja,
- organizacja imprez o różnym zasięgu przez wszystkie pracownie,
- systematyczne dokształcanie nauczycieli,
- nawiązywanie artystycznych kontaktów międzynarodowych w ramach realizacji Międzynarodowego Festiwalu Tańca,
- udział stałych uczestników zajęć w festiwalach, konkursach, przeglądach itp. o zasięgu miejskim, regionalnym, ogólnopolskim i międzynarodowym,
- promocja osiągnięć uczestników zajęć w środowisku lokalnym i ogólnopolskim,
- systematyczne prowadzenie stron internetowych zespołów tanecznych,
- przygotowanie wychowanków do życia i pracy w społeczeństwie demokratycznym, rozwijanie jego indywidualnych cech osobowości oraz twórczych zdolności w celu kształtowania doskonalszych stosunków społecznych.
Mocne strony placówki to:
- sprawnie funkcjonujący i dobrze zorganizowany proces kształcenia,
- doskonałe recenzje o realizowanym od wielu lat Międzynarodowym Festiwalu Tańca,
- wykwalifikowana kadra nauczycielska, ciągle doskonaląca się,
- program wychowawczy zgodny z oczekiwaniami środowiska,
- placówka dba o zdrowie i bezpieczeństwo wychowanków,
- bardzo dobrze układa się współpraca z rodzicami wychowanków,
- dobry kontakt ze środowiskiem lokalnym,
- duża oferta zajęć biorąc pod uwagę bazę lokalową oraz możliwości finansowe,
- bardzo liczne osiągnięcia artystyczne zespołów działających w placówce,
- bardzo dobra atmosfera w pracy,
- systematyczne reagowanie na potrzeby rodziców i ich dzieci,
- wspieranie rodziców w procesie wychowania ich dzieci.
PLAN ROZWOJU BAZY I INFRASTRUKTURY
Zadania do realizacji:
- naprawy i remonty wykonywane na bieżąco,
- pozyskiwanie środków na realizację bieżących napraw,
- stała i kompleksowa poprawa stanu technicznego pracowni i pomieszczeń placówki,
- zakupy nowych pomocy dydaktycznych i sprzętów niezbędnych do właściwego funkcjonowania pracowni,
- pozyskanie pomieszczeń na zajęcia taneczne ZT "Aluzja"
PLAN ROZWOJU PROGRAMOWEGO
Zadania do realizacji:
- realizacja zajęć w ramach akcji LATO i ZIMA
- upowszechnianie zajęć artystycznych i zdrowotnych w środowisku lokalnym,
- organizacja szeregu okazjonalnych imprez dla stałych uczestników zajęć,
- rozszerzanie oferty imprez organizowanych przez placówkę dla mieszkańców miasta ,
- rozwój organizacyjny i artystyczny Międzynarodowego Festiwalu Tańca,
- włączanie partnerów, sponsorów do organizowanych przez placówkę różnorodnych działań artystycznych i edukacyjnych,
- udział stałych uczestników zajęć w imprezach organizowanych przez inne instytucje dla mieszkańców Gorzowa,
- stworzenie programu promującego polskie tradycje, zwyczaje i obyczaje.
POLITYKA KADROWA
- o przyjęciu pracownika do placówki decydować będzie:
- jego osobowość,
- predyspozycje do zawodu nauczyciela zajęć artystycznych,
- wykształcenie,
- ukończone studia podyplomowe, kursy kwalifikacyjne z danej dziedzin,
- osiągnięcia zawodowe,
- umiejętność dostosowania się do specyfiki pracy w placówce,
- za osiągnięcia w pracy zawodowej stosować różnorodne wyróżnienia i nagrody,
- w celu zwiększenia efektywności pracy nauczycieli wykorzystywać:
- awanse i doskonalenie zawodowe,
- dostęp do informacji o możliwościach z zakresu dokształcania,
- zaangażowanie pracowników w ważnych przedsięwzięciach placówki (festiwale, konkursy, przeglądy itp.),
- postępy w pracy wszystkich pracowników.
- organizowanie samokształceniowych posiedzeń Rad Pedagogicznych,
- stosowanie nadzoru pedagogicznego wg opracowanego i przyjętego przez Radę Pedagogiczną placówki „Planu Nadzoru Pedagogicznego”
- umożliwiać kadrze pedagogicznej osiąganie osobistych ambicji zawodowych,
- opracowanie dokumentu Polityka Kadrowa MDK, prowadzenie racjonalnej polityki kadrowej
- zwolnienia pracownika to ostateczność
NADZÓR PEDAGOGICZNY
Cele nadzoru pedagogicznego:
- zapewnienie ciągłego rozwoju placówki,
- doskonalenie jakości pracy,
- zaspokojenie potrzeb uczestników zajęć, rodziców i nauczycieli,
- ukształtowanie pozytywnego wizerunku placówki w środowisku,
- upowszechnienie osiągnięć wychowanków i nauczycieli,
- zapewnienie sprawności organizacyjnej,
- zapewnienie efektywnego zarządzania, zgodnego z oczekiwaniami uczestników zajęć, rodziców i nauczycieli,
- poznanie potrzeb, koniecznych do zapewnienia właściwego przebiegu procesu kształcenia, wychowania i opieki,
- zapewnienie wszystkim uczestnikom zajęć funkcjonowania w zdrowych, bezpiecznych i higienicznych warunkach,
- zapewnienie każdemu uczestnikowi zajęć możliwości ciągłego postępu,
- zapewnienie rozwoju osiągnięć wychowanków,
- ukierunkowanie pracy na rozwój uczestnika zajęć,
- zaspokojenie potrzeb i rozwoju osobowego wszystkim uczestnikom zajęć,
- znajomość i przestrzeganie programu wychowawczego z uwzględnieniem działań profilaktycznych przez uczniów i rodziców,
- zaspokajanie potrzeb wychowawczych wychowanków,
- zapewnienie moralnego, społecznego, emocjonalnego i duchowego rozwoju wychowanka,
- zdiagnozowanie potrzeb placówki i nauczycieli w zakresie doskonalenia zawodowego w celu właściwego ukierunkowania wspólnych działań w tym zakresie.
Założenia i zadania nadzoru pedagogicznego:
- realizacja opracowanych przez poszczególne pracownie planów i programów nauczania,
- prowadzenie dokumentacji pedagogicznej w placówce,
- wykorzystywanie środków dydaktycznych w procesie nauczania,
- bezpieczeństwo dzieci w placówce, na zajęciach oraz poza placówką,
- formy i metody pracy wychowawczo- opiekuńczej,
- realizacja programu wychowawczego placówki,
- poprawa warunków pracy placówki,
- wspomaganie nauczycieli w spełnianiu wymagań w zakresie jakości pracy,
- wspomaganie nauczycieli w realizacji planów rozwoju zawodowego,
- obserwacja jakości pracy placówki w/g ustalonych kryteriów,
- diagnozowanie wybranych obszarów działalności placówki,
- badanie osiągnięć artystycznych wychowanków.
EWALUACJA
Ewaluacja w zaproponowanej koncepcji odbywać się będzie na podstawie analizy wniosków wynikających z nadzoru pedagogicznego, opinii wychowanków, rodziców i nauczycieli.
Obejmie planowanie, przebieg i efekty kształcenia. W procesie tym uczestniczyć będą nauczyciele, uczniowie, rodzice i środowisko lokalne. W wyniku ewaluacji procesu kształcenia można będzie wprowadzić następujące zmiany:
- udoskonalić i zmodyfikować wewnątrzpracowniany system kształcenia,
- zweryfikować programy nauczania,
- wprowadzić nowe dydaktyczne programy innowacyjne,
- dokonać wyboru programu nauczania kierując się zdolnościami artystycznymi uczniów,
- stworzyć warunki do podnoszenia kwalifikacji przez nauczycieli w różnorodnych formach dokształcania.
Ewaluacja wewnętrzna:
- mierzenie jakości pracy – rozmowy i informacje od uczniów, rodziców, środowiska lokalnego i nauczycieli, hospitacje, bieżące przeglądy, wnioski z nadzoru i dokonywanych analiz, ewaluacja projektów i innych,
- gromadzenie informacji na temat efektywnego wykorzystania czasu spędzonego przez wychowanków w placówce, z uwzględnieniem ich potrzeb, osiągnięć wychowanków i losów absolwentów.
Ewaluacja zewnętrzna:
- ewaluacja zewnętrzna organu nadzorującego - wyniki kontroli organów kontrolnych (finansowych, sanitarnych, p. pożarowych itp.),
- ocena lokalnych mediów (dokumentacja prasowa, dokumentacja realizacji TV i radiowych),
- ocena partnerów i adresatów działalności (pisma, listy, propozycje, podziękowania),
DOKUMENTY WSPIERAJĄCE KONCEPCJĘ
- Statut Młodzieżowego Domu Kultury
- Plan Pracy Pracowni i Placówki
- Program Wychowawczy
- Plan nadzoru pedagogicznego
- Raport z Planu nadzoru pedagogicznego
- Plan Doskonalenia Nauczycieli
- Plan finansowy placówki
- Projekt organizacyjny MDK
- Kalendarz imprez wewnętrznych i zewnętrznych MDK (okazjonalne i cykliczne formy zajęć, konkursy i przeglądy, festiwale, zimowe i letnie warsztaty artystyczne, Akcja Lato i Zima, wycieczki edukacyjno-kulturalne, lekcje dydaktyczne, imprezy rocznicowe placówki i zespołów tanecznych)
- Plan pracy Rady Pedagogicznej
- Koncepcja rozwoju placówki
- Sprawozdania z rocznej pracy pracowni i placówki
- Dzienniki zajęć
Gorzów Wlkp.,24 kwietnia 2017r.