Fotorelacja z wycieczki dydaktycznej do Torunia-PRACOWNIA PLASTYCZNA

TORUŃ – miasto na Liście Światowego Dziedzictwa Kultury UNESCO,

miasto na Szlaku Gotyku Ceglanego,

miasto narodzin Mikołaja Kopernika oraz toruńskich pierników.

11 maja ( sobota ) 2019 r.

Głównym celem wycieczki było poznanie miejsc i zabytków Torunia wpisanych na Listę Światowego Dziedzictwa Kultury UNESCO oraz przybliżenie kulturotwórczej i politycznej roli miasta. Przyjechaliśmy do Torunia około godziny 11:00. ( Na obszarze Zespołu Staromiejskiego Torunia znajduje się ok. 150 obiektów wpisanych do rejestru zabytków. Stare i Nowe Miasto 16 września 1994 roku uznane zostało za pomniki historii , natomiast w 1997 roku wpisano je na Listę Światowego Dziedzictwa Kulturowego UNESCO. ) Na początku udaliśmy się Muzeum Okręgowego w Ratuszu Staromiejskim Torunia , gdzie czekała na nas pani przewodnik ( historyk sztuki ) . Tam mieści się ; Galeria malarstwa polskiego z okresu XVIII - XIX . Z kolei dzieła nieco późniejsze takich artystów jak min. Bacciarelli, Matejko, Kossak, Chełmoński, Wyspiański, Witkiewicz, Grottger, Fałat, Wyczółkowski, Malczewski, Ruszczyc, Witkiewicz prezentowane są w salach: Obu Sądów, Wety, urzędu Kontrybucyjnego i Kamlarii, w skrzydle wschodnim na I piętrze Ratusza.

W dalszej części naszego pobytu odbyliśmy spacer z przewodnikiem po reprezentacyjnej części Starego Miasta z Ratuszem Staromiejskim, Krzywą Wieża, Bramą Klasztorną . W dalszej części zwiedzania udaliśmy się w kierunku toruńskich kamienic mieszczańskich ; Domu Mikołaja Kopernika, Kamienicy pod Gwiazdą. Zobaczyliśmy gotyckie obiekty sakralne takie jak : Bazylika katedralna św. Jana Chrzciciela i św. Jana Ewangelisty , Kościół Wniebowzięcia Najświętszej Marii Panny oraz Kościół Świętych Apostołów Jakuba i Filipa, pomniki Starego Miasta / fontannę Flisaka z żabkami, osiołka na starówce - czyli średniowieczny pręgierz oraz poznaliśmy ruiny Zamku Krzyżackiego.
Ostatnim punktem były warsztaty piernikarskie w Muzeum Toruńskiego Piernika oraz zakup pamiątek i pierników toruńskich . Po godzinie 18:00 wyjechaliśmy z Torunia. W Gorzowie byliśmy przed godziną 23:00.