Koncepcja rozwoju MDK na lata 2012-2017

Koncepcja funkcjonowania i rozwoju

 Młodzieżowego Domu Kultury w Gorzowie Wlkp.

w latach 20012 – 2017

 

 

  1. OGÓLNE  ZAŁOŻENIA  PROGRAMU  WYCHOWAWCZEGO

 

Placówka chce wychować człowieka:

  • zdrowego i sprawnego fizycznie
  • świadomego praw i obowiązków ucznia i dziecka
  • przestrzegającego wspólnie ustalonych norm zachowania
  • reprezentującego wysoką kulturę osobistą
  • znającego tradycję własnej rodziny, placówki, regionu i kraju
  • tolerancyjnego wobec innych ras, religii oraz dostrzegającego potrzeby i prawa własne

     i innych

  • dostrzegającego własną wartość, dążącego do doskonalenia swoich umiejętności
  • umiejącego korzystać z dóbr kultury i mediów
  • umiejącego właściwie zachować się w sytuacjach zagrożenia
  • dbającego o środowisko naturalne
  • posiadającego postawy szacunku do swoich korzeni kulturowych
  • umiejącego rzetelnie pracować i odpowiedzialnego
  • potrafiącego oprzeć się negatywnym wzorcom
 


Koncepcja funkcjonowania MDK w Gorzowie Wlkp. powstała na podstawie:

- wniosków i analiz z nadzoru pedagogicznego z poprzednich lat,
- konsultacji z przedstawicielami rodziców i Zarządów Stowarzyszeń działających w placówce,
- konsultacji z przedstawicielami wychowanków,
- konsultacji z instytucjami, z którymi współpracujemy, organem prowadzącym,
- analizy poprzedniej koncepcji pracy.

W podejmowaniu wszelkiego rodzaju decyzji dotyczących każdego aspektu pracy MDK należy brać pod uwagę wiele czynników, które mają wpływ na działalność i możliwości rozwojowe placówki. Najważniejsze z nich to:
-   możliwości finansowe,
-   baza,
-   kadra,
-   uwarunkowania środowiskowe,
-   możliwości współpracy,
-   potrzeby środowiska lokalnego,
-   uchwała Rady Miasta Gorzowa Wlkp. z 2011r. dotycząca „Strategii rozwoju gorzowskiej oświaty w latach 2011-2015”.
  
Każdy z w/w czynników w mniejszym lub większym stopniu wpływa na funkcjonowanie placówki.


Młodzieżowy Dom Kultury powinien być:

- placówką przyjazną i otwartą dla dzieci i młodzieży,

- poprzez różnorodne działania edukacyjno – wychowawcze stać się dla jej stałych uczestników drugim domem,

- placówką, gdzie rodzice mają prawo do wychowywania swoich dzieci zgodnie z własnymi przekonaniami, a nauczyciele będą starać się wspomagać ich w trudzie wychowania,

- miejscem stałego i ścisłego kontaktu z rodzicami w celu przestrzegania wspólnie ustalonych norm wychowawczych,

- placówką, która posiada program wychowawczy dostosowany do możliwości psychofizycznych ucznia,

- miejscem, gdzie uczeń jest podmiotem, a stworzony realny program wychowawczy będzie służył dzieciom i młodzieży,

- dostępny dla każdego ucznia.

 

Przedstawiony poniżej program wychowawczy stanowi ogólny zarys działań wychowawczych placówki.                                                              

  1. Dbałość o sprawność fizyczną i zdrowie psychiczne
  • stworzenie odpowiednich warunków do zajęć w placówce,
  • organizowanie obozów, wycieczek i innych form czynnego wypoczynku po lekcjach szkolnych,
  • zajęcia gimnastyki korekcyjnej dla uczniów z wadami kręgosłupa i stóp,
  • przeprowadzenie badań krzywizn kręgosłupa określających stan zdrowia dzieci w wieku szkolnym,
  • zwracanie uwagi na zdrowy styl życia i wpływ środowiska naturalnego na zdrowie człowieka,
  • organizowanie zajęć rekreacyjno – sportowych.

 

  1. Przestrzeganie wspólnie ustalonych norm zachowania
  • zapoznanie uczniów ze wspólnie ustalonymi prawami i obowiązkami zawartych w regulaminach pracowni i placówki,
  • wspólne ustalenie sposobów i dróg zapobiegania nieprzestrzeganiu w/w regulaminów,
  • zorganizowanie pomocy uczniom słabszym w danej dziedzinie sztuki,
  • stałe, fachowe, psychologiczno - pedagogiczne porady dla uczniów i rodziców.

 

  1. Wysoka kultura osobista ucznia
  • promowanie pozytywnych postaw,
  • wpajanie nawyków kulturalnego zachowania się,
  • poszanowanie siebie i rówieśników oraz mienia placówki, dbałość o kulturę języka polskiego.

 

  4.   Poznawanie tradycji własnej, rodziny,  placówki regionu, kraju i innych narodów

  • poznawanie tradycji i kultury naszego regionu i kraju poprzez różnorodne zajęcia organizowane w pracowniach,
  • organizowanie imprez związanych z polską tradycją ludową,
  • udział w międzynarodowych festiwalach folklorystycznych,
  • wyjścia na wystawy, wernisaże, do muzeów,
  • udział w różnorodnych konkursach tematycznych,
  • organizowanie konkursów plastycznych, komputerowych, fotograficznych,
  • organizowanie międzynarodowego festiwalu tańca.

 

  1.  Tolerancja wobec różnych ras, religii, wyglądu. Potrzeby własne i innych osób
  • dyskusje na temat tolerancji, kształcenie umiejętności rozwiązywania konfliktów w duchu tolerancji,
  • uświadomienie uczniom, iż społeczeństwo nie jest jednolitą grupą społeczną pod względem ras i religii, szacunek należy się wszystkim bez względu na ich wyznanie, rasę itp.,
  • kontakty z innymi narodami i nacjami,
  • jasne sformułowanie praw i potrzeb uczniów oraz nauczycieli, egzekwowanie ich przestrzegania w placówce,
  • budzenie opiekuńczego stosunku do potrzebujących,
  • kształtowanie postaw dialogu, umiejętności słuchania innych i rozumienia ich poglądów.

 

  1. Twórcza i aktywna postawa ucznia
  • prowadzenie zajęć metodami warsztatowymi w celu uaktywnienia ucznia na zajęciach,
  • stosowanie nowych form pracy z uczniem,
  • różnicowanie przydzielonych uczniom zadań,
  • kształcenie umiejętności korzystania z wiedzy multimedialnej,
  • prowadzenie kroniki placówki i pracowni,
  • uczestniczenie w akcjach dobroczynnych,
  • rozwijanie w uczniach dociekliwości poznawczej ukierunkowanej na poznanie prawdy, dobra i piękna w świecie,
  • przygotowanie do rozpoznawania wartości moralnych, dokonywania wyborów i hierarchizacji wartości,
  • dążenie do wszechstronnego rozwoju ucznia,
  • efektywne współdziałanie w zespole, grupie, budowanie więzi międzyludzkich,
  • nauka rozwiązywania problemów w sposób twórczy,
  • odnoszenie do praktyki zdobytej wiedzy,
  • rozwój sprawności umysłowych oraz osobistych zainteresowań.

 

  1. Umiejętne zachowanie się w sytuacjach zagrożenia
  • pedagogizacja rodziców,
  • organizacja zajęć profilaktycznych dotyczących różnych zagrożeń (narkotyki, alkohol itp.),
  • pomoc uczniom w trudnej sytuacji materialnej,
  • pogadanki na tematy zagrożenia,
  • zapobieganie przemocy wśród uczniów placówki.

 

  1. Troska o naturalne środowisko
  • uświadomienie uczniom konieczności dbania o środowisko naturalne,
  • uczenie odpowiedzialności za otaczającą nas przyrodę,
  • aktywny udział w akcjach na rzecz ochrony przyrody.
     
  1. Umiejętność korzystania z dóbr kultury
  • udział w spektaklach teatralnych,
  • udział w wystawach, plenerach i konkursach plastycznych,
  • udział w festiwalach i konkursach folklorystycznych,
  • udział w konkursach fotograficznych,
  • udział w festiwalach, konkursach muzycznych i tanecznych,
  • organizowanie różnorodnych imprez przez pracownie o zasięgu miejskim, regionalnym, ogólnopolskim i międzynarodowym,
  • organizowanie wycieczek krajoznawczych i kulturoznawczych,
  • wzbogacanie przeżyć estetycznych przez zapoznanie młodzieży ze sztuką regionalną i jej wartościami,
  • organizowanie wystaw plastycznych i fotograficznych,

 

  1. Wychowanie patriotyczne
  • tworzenie klimatu miłości dla małej i dużej Ojczyzny,
  • organizacja imprez z okazji świąt państwowych,
  • realizacja programu edukacyjnego „Dziedzictwo kulturowe w regionie”,
  • współpraca z samorządem terytorialnym,
  • kultywowanie lokalnych tradycji,
  • przygotowanie uczniów do aktywnego włączenia się w życie społeczeństwa lokalnego,
  • godne reprezentowanie placówki w imprezach lokalnych, regionalnych, ogólnopolskich i międzynarodowych,
  • działania w zakresie integracji uczniów z placówki,
  • edukacja ekologiczna.

 

 11. Integracja z Europą

  • nawiązywanie kontaktów międzynarodowych przez poszczególne pracownie i placówkę,
  • przybliżanie na zajęciach kultury i tradycji innych narodów,
  • wykorzystanie internetu do nawiązania kontaktów międzynarodowych,
  • przygotowanie i realizacja projektów unijnych np. „Młodzież w działaniu”.

 

  1.   Współpraca z rodzicami
  • ścisła współpraca z rodzicami w zakresie wychowania,
  • spotkania  z rodzicami,
  • wspólne imprezy dla rodziców i uczniów,
  • umożliwienie funkcjonowania organizacji pozarządowych.

 

2. JAKOŚCIOWY PLAN  ROZWOJU PLACÓWKI

 

Zadania do realizacji:

  • prowadzenie strony internetowej, stała jej modernizacja i aktualizacja,
  • opracowanie planu nadzoru pedagogicznego MDK,
  • organizacja imprez o różnym zasięgu przez wszystkie pracownie,
  • udział stałych uczestników w festiwalach, konkursach, przeglądach itp. o zasięgu miejskim, regionalnym, ogólnopolskim i międzynarodowym,
  • stałe dokształcanie nauczycieli,
  • stałe doskonalenie programu wychowawczego placówki,
  • nawiązywanie artystycznych kontaktów międzynarodowych,
  • przygotowanie wychowanków do życia i pracy w społeczeństwie demokratycznym, rozwijanie jego indywidualnych cech osobowości oraz twórczych zdolności w celu kształtowania doskonalszych stosunków społecznych.

 

Mocnymi stronami placówki powinno być:

  • sprawnie funkcjonujący i dobrze zorganizowany proces kształcenia,
  • wykwalifikowana kadra nauczycielska, ciągle doskonaląca się,
  • szkolny program wychowawczy jest zgodny z oczekiwaniami środowiska,
  • placówka dbająca o zdrowie i bezpieczeństwo uczniów,
  • bardzo dobrze układająca się współpraca z rodzicami działającymi w Stowarzyszeniach,
  • szereg imprez organizowanych przez poszczególne pracownie,
  • dobry kontakt ze środowiskiem lokalnym,
  • duża oferta zajęć biorąc pod uwagę bazę lokalową,
  • liczne osiągnięcia artystyczne zespołów działających w placówce,
  • bardzo dobra atmosfera w pracy,
  • systematyczne reagowanie na potrzeby rodziców i ich dzieci,
  • wspieranie rodziców w procesie wychowania ich dzieci.

 

3. ORGANIZACYJNY PLAN ROZWOJU MDK

 

          PLAN  ROZWOJU  BAZY  I  INFRASTRUKTURY

 

Zadania do realizacji:

  • wymiana stolarki okiennej w części pomieszczeń,
  • remont niektórych pomieszczeń, w których odbywają się zajęcia,
  • modernizacja pracowni plastycznej,
  • przekonanie Zarządu Stowarzyszenia Sympatyków MDK do wsparcia finansowego w/w remontów,
  • zakupy pomocy dydaktycznych,
  • pozyskanie i przygotowanie pomieszczeń MDK zajmowanych w chwili obecnej przez Szkołę Muzyczną do zajęć programowych placówki.

 

   PLAN  ROZWOJU  PROGRAMOWEGO

 

Zadania do realizacji:

  • rozszerzenie oferty zajęć dydaktyczno – wychowawczych w ramach akcji LATO i ZIMA w mieście,
  • promowanie sukcesów i osiągnięć uczniów i nauczycieli,
  • pozyskiwanie dodatkowych środków finansowych na realizację procesu dydaktycznego,
  • upowszechnianie zajęć artystycznych w środowisku lokalnym,
  • organizacja szeregu okazjonalnych imprez dla stałych uczestników zajęć,
  • zwiększenie udziału autorskich programów nauczania opracowanych przez nauczycieli – pracowników placówki,
  • upowszechnienie korzystania z narzędzi multimedialnych,
  • powiększanie oferty imprez organizowanych dla mieszkańców miasta,
  • wprowadzenie do programu nauczania programu „Edukacja regionalna w regionie",
  • powiększenie oferty artystycznej zespołów działających w placówce.

 

  PLAN  ROZWOJU  ORGANIZACYJNEGO

 

Zadania do realizacji:

  • systematyczne dokształcanie nauczycieli w obszarach, które są niezbędne do realizacji wizji placówki,
  • motywowanie nauczycieli do awansu zawodowego,
  • organizacja szkoleniowych Rad Pedagogicznych,
  • współpraca ze środowiskiem lokalnym,
  • współpraca z organizacjami pozarządowymi działającymi w pracowniach,
  • mobilizacja uczniów i rodziców do efektywnych działań na rzecz MDK,
  • rozwój samorządności uczniów na szczeblu pracowni,
  • rozwój stałej współpracy pomiędzy poszczególnymi pracowniami,
  • współpraca placówki z organem prowadzącym.

 

   PLAN  EWALUACJI

 

Placówka prowadzić będzie ewaluację procesu kształcenia.

Ewaluacja ta obejmuje planowanie, przebieg i efekty kształcenia. W procesie tym uczestniczyć będą nauczyciele, uczniowie i rodzice. W wyniku ewaluacji procesu kształcenia można będzie wprowadzić następujące zmiany:

  1. Udoskonalić i zmodyfikować wewnątrzpracowniany system kształcenia.
  2. Zweryfikować programy nauczania.
  3. Dokonać wyboru programu nauczania kierując się zdolnościami artystycznymi uczniów.
  4. Stworzyć warunki do podnoszenia kwalifikacji przez nauczycieli w różnorodnych formach dokształcania.

 

    POLITYKA  KADROWA

 

  1. O przyjęciu pracownika do placówki decydować będzie:
    • jego osobowość,
    • predyspozycje do zawodu nauczyciela zajęć artystycznych,
    • wykształcenie,
    • ukończone studia podyplomowe, kursy kwalifikacyjne z danej dziedziny sztuki,
    • osiągnięcia zawodowe,
    • umiejętność dostosowania się do specyfiki pracy w placówce.
  1. Za osiągnięcia w pracy zawodowej stosować różnorodne wyróżnienia i nagrody.
  1. W celu zwiększenia efektywności pracy nauczycieli wykorzystywać:
  • awanse i doskonalenie zawodowe,
  • dostęp do informacji o możliwościach z zakresu dokształcania,
  • zaangażowanie pracowników w ważnych przedsięwzięciach placówki (festiwale, konkursy, przeglądy itp.).
  1. Zwolnienia pracownika to ostateczność.
  2. Organizowanie samokształceniowych posiedzeń Rad Pedagogicznych.
  3. Stosować nadzór pedagogiczny wg. opracowanego i przyjętego przez Radę Pedagogiczną placówki „Planu Nadzoru Pedagogicznego”.
  4. Umożliwiać kadrze pedagogicznej osiąganie osobistych ambicji zawodowych.
  5. Prowadzenie racjonalnej polityki kadrowej.

 

PLAN  NADZORU  PEDAGOGICZNEGO

 

Założenia nadzoru pedagogicznego:

  • realizacja opracowanych przez pracownie programów nauczania,
  • prowadzenie dokumentacji pedagogicznej i uczniowskiej,
  • wykorzystywanie środków dydaktycznych w procesie nauczania,
  • bezpieczeństwo dzieci w szkole i na zajęciach poza szkołą,
  • formy i metody pracy wychowawczo- opiekuńczej,
  • realizacja programu wychowawczego szkoły,
  • stosowanie na co dzień prawa oświatowego,
  • poprawa warunków pracy placówki.

 

Cele nadzoru pedagogicznego:

  • diagnozowanie i ocena poziomu pracy dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej nauczycieli,
  • udzielanie nauczycielom merytorycznej pomocy, inspirowanie ich do pracy twórczej i innowacyjnej oraz doskonalenia zawodowego,
  • umożliwienie wymiany dobrych doświadczeń między nauczycielami i wykorzystanie ich do skuteczniejszego osiągania celów i zadań MDK,
  • ocena prawidłowości stosowania obowiązujących podstaw i dokumentacji programowych,
  • ocena jakości nauczania,
  • przestrzeganie przepisów BHP podczas pracy z uczniem,
  • inspirowanie nauczycieli do stałego doskonalenia zawodowego,
  • integracja zespołów działających w pracowniach, zwalczanie patologii, promowanie zdrowego stylu życia, uczenie samodzielności.

 Zadania nadzoru pedagogicznego:

  • wspomaganie nauczycieli w spełnianiu wymagań w zakresie jakości pracy,
  • wspomaganie nauczycieli w realizacji planów rozwoju zawodowego,
  • gromadzenie informacji o pracy nauczycieli,
  • obserwacja jakości pracy placówki w/g ustalonych kryteriów,
  • badanie skuteczności pracy placówki przez porównywanie efektów z celami,
  • diagnozowanie wybranych obszarów działalności szkoły,
  • badanie osiągnięć artystycznych uczniów.

 

Gorzów Wlkp. 6 sierpnia 2012 r.

 

 

Copyright © 2014 MDK | Designed byTRC
 
Facebook